Strona 1 z 3

[MOC] Caterpillar D9T

: 2009-05-09, 14:03
autor: Sariel
Uwaga, niespodzianka - MOC który nie jest czarny :)

Caterpillar D9T
Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 50s / szer. 26s / wys. 25s
Waga: 1.56 kg
Zawieszenie: brak
Napęd: 2 x PF Medium
Inne: lemiesz podnoszony PF Medium, zrywak podnoszony PF Medium i przechylany drugim PF Medium

Zawsze mi się podobały buldożery gąsienicowe Caterpillara z ich śmieszną sylwetką, a nigdy jakoś nie miałem okazji dorwać trzeciej pary kół napinających żeby jakiś zbudować. Kiedy wreszcie kupiłem takie koła, buldek zbudował się niemalże sam.
Uważny obserwator zauważy na pewno, że kadłub tego buldożera jest bardzo wąski: zaledwie 6 studów szerokości. Mimo to mieści 5 silników i battery box, i to jest chyba największe osiągnięcie w tym MOCu. Żeby pomieścić to wszystko użyłem kilku tricków - np. silniki napędowe, ustawione bok w bok, wchodzą w wycięcia w bokach kadłuba i są częściowo widoczne nad górną gąsienicą:

Obrazek

Innym trickiem jest mechanizm podnoszenia zrywaka, który do przeniesienia napędu na podnoszącą go oś używa bardzo krótkich dźwigienek - to dlatego że miejsca na zębatki nie było, a jednocześnie nie było konieczności żeby oś wykonywała pełen obrót.
Reszta mechaniki jest dość standardowa - z przodu para siłowników śrubowych podnosząca lemiesz, z tyłu trzeci siłownik przechylający zrywak. Geometria zrywaka pozwala mu utrzymać przechylenie kiedy się podnosi i opuszcza. Z braku miejsca na trzecią wieżyczkę IR przechylenie kontroluje przełącznik wewnątrz kabiny. Lemiesz jest dość silny żeby podnieść przód buldka, zrywak z pewnym wysiłkiem jest w stanie podnieść tył, ale nie wytrzymuje jazdy w takiej pozycji (no chyba że między nim a podłogą jest coś miękkiego - i nie, nie testowałem na panu Puszystym).

Obrazek

Jeśli chodzi o wygląd, generalnie stawiałem go ponad funkcjonalnością (np. wózki jezdne są sztywne, nie zawieszone, bo tylko tak dało się zmieścić ich dostatecznie dużo we właściwych miejscach), ale kilka drobnych kompromisów było. M.in. kabina operatora jest wydłużona do tyłu o ok. 1 studa żeby pomieścić wieżyczki IR, i przez to tył buldka jest bardziej stromy niż powinien, z kolei maska wystaje trochę za daleko do przodu spomiędzy gąsienic, bo tuż za nią jest battery box. Ale już np. zęby zrywaka zakończyłem serkami w kolorze metallic silver, żeby wyglądały realistyczniej. Warto zaznaczyć, że D9T występuje w kilku różnych wersjach kolorystycznych, np. z całkiem czarną maską, ja trzymałem się kolorystyki z oficjalnego blueprintu.
Praktycznie cały buldożer jest zbudowany idealnie symetrycznie - jedyny wyjątek to 3 zębatki kątowe przy siłownikach śrubowych, oraz wyłącznik z boku maski. Ponieważ gąsienice są długie ale rozstawione o zaledwie 6 studów od siebie, staranne wyważenie buldka było kwestią krytyczną. Z efektu jestem zadowolony, buldek jeździ bardzo sprawnie i kieruje się nim naprawdę przyjemnie, być może jest to też po części zasługa opuszczenia battery boxa nisko między gąsienice.

Galeria

Zdjęcia na zachętę:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sgyA86tGC8k[/youtube]

: 2009-05-09, 14:24
autor: M_longer
Sariel pisze:Uważny obserwator zauważy na pewno, że kadłub tego buldożera jest bardzo wąski: zaledwie 6 studów szerokości.
W CATcie którego buduję kadłub też jest wąski w oryginale, jednak w modelu jest szerszy. Urok wsadzenia dwóch XLi obok siebie...

Twój spychacz wygląda całkiem nieźle, choć przydałoby się trochę tiles ;)

A tutaj widać że jest tak szybki że aż za nim aparat nie nadąża :P

Kiedy zbudujesz ten substraktor na pilocie? ;)

: 2009-05-09, 14:25
autor: smyk
Jakbyś nie pokazał tego na filmiku, to bym nie wiedział, ale model jest zdecydowanie za wysoki w stosunku do oryginału. No i beżowe z20 rządzą ;P

: 2009-05-09, 14:36
autor: Sariel
One są tanowe :P Ze "zdecydowanie" zdecydowanie się nie zgodzę, możemy ewentualnie mówić o 1 studzie:

Obrazek

: 2009-05-09, 14:56
autor: Emilus
Podoba mi się.
Fajny modelik, zółty, jeździ i nic nie strzela. Poziom zachowany...

A że się tak spytam jako S. Zając wychynąłszy spomiędzy zapsutych pralek,
Kerax zbudowany???

: 2009-05-09, 15:12
autor: Żbik
Proszę ja Ciebie, Sarielu, a czy on nie jest za wąski ten model? Jakiś taki chudziutki w uszach "wydaje mnie się"... ;)

Ogólnie bardzo zwarty i elegancki. Filmu tu nie mogę obejrzeć, więc później coś jeszcze dopiszę :)

: 2009-05-09, 15:52
autor: TruckeR
Fajny! Chciałbym się nim pobawić. Zwłaszcza, że upakowałeś w nim jedną funkcję więcej, niż w relatywnie większym 8275 ;-)

: 2009-05-09, 16:07
autor: Sariel
Nie, naprawdę powinien być taki wąski. Skalowałem go do szerokości gąsienic i średnicy kół napinających, i jestem pewien wymiarów.
Tu jest blueprint: http://www.brickshelf.com/gallery/Sarie ... g_2121.png
A tu jest fotka ze zdjętym lemieszem:
Obrazek

Widać, że kadłub jest naprawdę niewiele szerszy od gąsienicy.

: 2009-05-09, 16:47
autor: djtermoz
Podoba mi się. Ale te dwie cienkie rurki co trzymają cały zrywak to jakiś dowcip, nie? Gdyby prawdziwy spychacz miał zrywak zamontowany na czymś takim to by go zgubił przy pierwszym użyciu. Zamień to lepiej na jakiś porządne belki.

: 2009-05-09, 18:11
autor: Sariel
Belki odpadają, bo mają otwory okrągłe a potrzebne są krzyżakowe żeby obracały się razem z osią. A niestety nie ma miejsca na szerokość żeby zmieścić coś obok na osi.

: 2009-05-09, 18:53
autor: djtermoz
Aha, no to jesteś rozgrzeszony. Może w takim razie dałoby się obudować czymś te ośki?

: 2009-05-09, 22:00
autor: Bricksley
Nie podoba mi się ten wystający aktywator z tyłu, za to te podnoszące lemiesz ładnie są wkompowane. Przy lemieszy brakuje mi jednej funkcji, a mianowicie możliwości przechyłu lemiesza. Tym razem nie będę Cię przekonywał do uzycia pneumatyki, bo sam planuje spychacz tej wielkości i wrzucenie do niego autozaworów graniczy z cudem. Dlaczego nie ma świateł? I zapomniałbym, fajnie jeździ, widać, że nowy pilot jest stworzony do pojazdów gasienicowych :)

: 2009-05-10, 10:29
autor: Żbik
No obejrzałem i film. Ładnie jeździ, choć przy pokonywaniu tego kapciucha widać, że przydałaby się oscylacja ram trakcyjnych (tu widać, że trójkąty CAT-a też mają zawieszenie). No i ten zrywak wygląda dość wątle. Po 8275 oglądający oczekuje, że spych wykona taką figurę, a tu nic :) Ale rozumiem, że wielkość modelu nie pozwala na dalsze szaleństwa. To może nowy, większy? D11R właśnie? ;)

: 2009-05-10, 10:31
autor: Sariel
Raczej nie Żbiku. Skoro w dziedzinie dużych buldków jesteś zwyczajnie nie do przeskoczenia, pozostaje mi zajmowanie się takimi maleństwami :)

: 2009-05-10, 10:38
autor: Żbik
Sariel pisze:Raczej nie Żbiku.
Etam. Zbuduj!