Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 Mk IV
Autor Wiadomość
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1033
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-05, 20:21   [MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 Mk IV

Witam,

Wiem, że to już zakrawa na fetysz lub inne zboczenie, ale po raz kolejny zbudowałem Tatrę 8x8 Kolos::



To już 4-ta odsłona tej ciężarówki mojego autorstwa...

DANE TECHNICZNE:


- Skala: 1:13
- Rozstaw osi: 16 + 22 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 61 x 20 x 22 [cm]
- Napęd: 2 x PF XL-motor + 2 niezależne skrzynie biegów
- Skręt: PF L-motor
- Zmiana biegów: PF L-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:5
bieg 2. 1:3
- zasilanie: 2 x PF Battery Box 8881
- Masa:
wersja rajdowa (papierowa plandeka, brak klatki): 2780 g
wersja półkownikowa (plandeka z paneli, klatka): 3200 g

Tatra w wersji Mk IV powstała zupełnie od zera bazując jednak w wielu aspektach na swojej poprzedniczce: MKIII .

Główne modyfikacje względem poprzedniczki to:

1) Zmiana przełożenia wolniejszego biegu, wcześniej było 1:8.33, teraz jest 1:5.
Efektem tego jest zmiejszenie ilości zębatek w układzie napędowym oraz to, że zamiast 3 "pięter" osi w układzie napędowym są tylko 2, poniżej porównanie:



Długo wzbraniałem się przed zastosowaniem takiego przełożenia, ponieważ po pierwsze aby zachować przełożenie 1:3 dla szybszego biegu zamiast beveli z12/z20 należy użyć 2 zębatek z16, które nie zawsze idealnie się ze sobą zazębiają. Po drugie obawiałem się, czy przełożenie 1:5 nie będzie jednak za szybkie dla auta 8x8, które ma startować w zawodach, w trudnym terenie. Jak się jednak "namacalnie" przekonałem większość aut jeździ z takim przełożeniem, więc idąc tym tropem zastosowałem to samo w swoim aucie.

I to co najistotniejsze - w końcu przekonałem się do przesmarowania zębatek w układzie napędowym, różnicę czuć i przede wszystkim słychać.

2) Ze względu na taką a nie inną konstrukcję układu napędowego nie było możliwości wciśnięcia jednego z BatBox'ów w podbrzusze auta między środkowe osie, tym samym oba boxy powędrowały na tył auta, przez co nieco zmienił się, raczej na niekorzyść środek ciężkości.


3) Totalna przebudowa kabiny. Wcześniej w mniejszym lub większym stopniu skupiałem się na estetyce i dosyć, że kabina była zbyt kanciasta to jeszcze miała dość niski nawis co na pewno nie pomagało w pokonywaniu przeszkód. W wersji Mk IV cała kabina zbudowana jest z paneli, nawis jest odrobinę podwyższony, dodatkowo zbudowany jest z półokrągłych paneli Technic. Dużą inspiracją do budowy mojej wersji była Tatra autorstwa Tomka TT, moja wersja wygląda tak:


4) Brak atrapy silnika - bardzo słuszna zmiana regulaminy TrTr, w niczym to nie pomagało a na pewno zdecydowanie utrudniało budowę.

5) Układ skrętu. 2 pierwsze osie są skrętne, obie mają różny promień skrętu. Wcześniej realizowane było to poprzez różnej długości cięgna łączące listwę zębatą ze zwrotnicami, w tej wersji listwy zębate realizujące skręt przesuwane są z różnym przełożeniem, poniżej porównanie:


Większość modelu przeniosłem do MLcad'a, poniżej kilka zrzutów pokazujących kolejne etapy budowy:



Oraz zdjęcia gotowego modelu w plenerze:



STT #6/2016


Auto brało udział w ostatnim rajdzie STT sezonu 2016, co prawda w klasyfikacji nie triumfowało, ale sam fakt przejechania całego rajdu bez usterki jest dla mnie dużym sukcesem - nic nie "szczelało", nic nie pukało, słowem: Niemec płakał jak sprzedawał :)
Dobrze zbudowane auto to połowa sukcesu, druga, być może ważniejsza połowa to trening i doświadczenie.

Poniżej kilka zdjęć z rajdu autorstwa Lomeltora:


FILM:



FILM STT #6/2016 (przejazd mojej tatry od 12:40)



GALERIA BS

Dziękuję za uwagę.
_________________

Ostatnio zmieniony przez noniusz 2016-10-05, 21:20, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Lomeltor 


Wiek: 30
Dołączył: 01 Mar 2015
Wpisy: 264
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2016-10-05, 23:35   

No maszynę masz już dopieszczoną, to teraz teraz tylko treningi, treningi i treningi i widzimy się ponownie w następnym sezonie :)

Fajnie, że Ci się chciało zrobić instrukcję. Jest na tyle wystarczająca, że jak ktoś będzie chciał to sobie zbuduje fajną trialówkę - Pochwalam! Tym bardziej, że model całkiem udany.
_________________
STT | Typowy technicowiec
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-10-06, 00:16   

Ponieważ samochody trialowe są mi obce, to czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć czemu w trialówkach koła są tak powykrzywiane do środka? Czy to daje lepszy najazd na przeszkody czy o co chodzi?
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
bart_ilo 
VIP

Wiek: 27
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 1441
Skąd: Iłowa
Wysłany: 2016-10-06, 00:19   

legosamigos napisał/a:
Ponieważ samochody trialowe są mi obce, to czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć czemu w trialówkach koła są tak powykrzywiane do środka? Czy to daje lepszy najazd na przeszkody czy o co chodzi?


Podpinam się do pytania :)
_________________
Moja galeria zdjęć
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5371
Skąd: Lubin
Wysłany: 2016-10-06, 00:28   

legosamigos napisał/a:
Ponieważ samochody trialowe są mi obce, to czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć czemu w trialówkach koła są tak powykrzywiane do środka? Czy to daje lepszy najazd na przeszkody czy o co chodzi?

Pytasz o Tatrę. Tatry mają zeza.

_________________
m1longer.com
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 574
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2016-10-06, 01:38   

Co jest takiego w tym zawieszeniu, że jeździ na tym 90% trialu? Geometria jest bardzo zła, skoku góra-dół tu praktycznie nie ma.
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 37
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2104
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2016-10-06, 06:53   

Tranzystor napisał/a:
Co jest takiego w tym zawieszeniu, że jeździ na tym 90% trialu? Geometria jest bardzo zła, skoku góra-dół tu praktycznie nie ma.
Jest kultowe. Poza tym truck trial (ten prawdziwy) najpopularniejszy jest w Czechach, a tatra to ich rodzima konstrukcja.
_________________
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9
 
 
 
Cieślu 
VIP
Do odciny!


Wiek: 28
Dołączył: 13 Kwi 2009
Wpisy: 1235
Skąd: Karczew/Warszawa
Wysłany: 2016-10-06, 08:14   

Zawieszenie ma swoje wady, za to układ napędowy można zbudować bardzo prosty i wydajny.
_________________
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
 
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1033
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-06, 10:38   

Tranzystor napisał/a:
Co jest takiego w tym zawieszeniu, że jeździ na tym 90% trialu?

Cieślu trafił chyba w sedno sprawy.

Ja jestem co prawda laikiem i doświadczenia mam bliskie zero, ale do wyboru są 3 zawieszenia:
- sztywne wahliwe mosty
- zawieszenie "tatrowe"
- niezależne zawieszenie wahaczowe

Tego ostatniego (chyba poza Atrosem) nikt nie stosuje, zbyt skomplikowane, zbytnio podatne na potencjalne uszkodzenia.

Ja co prawda buduję Tatry z przyzwyczajenia, ale dla mnie ich zawieszenie ma tą przewagę, że można zbudować sobie solidną sztywną ramę - rdzeń pojazdu, zabudować w nim cały układ napędowy i na końcu przyczepić zwrotnice:


Tak naprawdę jest to pseudo-odwzorowanie realnego pojazdu, w prawdziwym aucie półoś ugina się po środku auta, ale model z założenia ma być sprawny w terenie, więc w przypadku trialówek budowanych na zawody takie odstępstwo jest jak najbardziej wskazane.

legosamigos napisał/a:
czemu w trialówkach koła są tak powykrzywiane do środka?

Tak jak Longer napisał, nie w trialówkach, a w Tatrach.
Zawieszenie "Tatrowe" w odróżnieniu od niezależnego wahaczowego ma tylko 1 punkt zgięcia, przez co płaszczyzny przeciwnych kół nie są względem siebie równoległe podczas pracy zawieszenia.
_________________

 
 
 
Uncle Jaca 
VIP
4x4 6x6 8x8 i 6x9


Wiek: 39
Dołączył: 21 Kwi 2012
Wpisy: 1122
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2016-10-06, 11:17   

Wyszła Ci ta Tatra. Podoba mi się także ta klockowa zabudowa i kolorystyka. Budowa tego samego modelu któryś raz z kolei i nauka na własnych ale i cudzych błędach - tego pomyślunku i determinacji może się od Ciebie uczyć i nowicjusz i weteran a powinien w szczególności Kubrick. Konstrukcja jest prosta, mimo, że to duży układ. Wiele rozwiązań jest już na dziś podane na tacy a Ty dokładasz jeszcze swoje spojrzenie - dziękówka za instrukcje zdjęciowe, z pewnością ktoś wykorzysta coś dla siebie. Filmik elegancki, Tatra też, potrzeba jeszcze zdolniachy za kółkiem i wynik powinen prędzej czy później wpaść! Graty :)
_________________
Pies utonął, łańcuch pływa
 
 
 
Tranzystor 

Wiek: 27
Dołączył: 29 Sie 2016
Wpisy: 574
Skąd: Rybnik okolice
Wysłany: 2016-10-06, 13:26   

Głównie chodzi mi o to, że półosie nie zaczynają się w połowie auta, tylko mają kilka studów długości + zwolnice które dodatkowo psują geometrię. Koła zamiast mieć zakres ruchu góra dół w zasadzie tylko mogą gibąć się na boki.

Bush na sprężynach to też słaby pomysł według mnie, bo zmniejsza to ich skok o połowę (do 0,5 studa), a ich twardości nie zmienia, jedynie napięcie wstępne które w terenie jest raczej minusem.
_________________
YouTube Flickr Instrukcje
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1033
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-10-06, 14:08   

Uncle Jaca napisał/a:
a powinien w szczególności Kubrick

Auć :)
Zdaje się, że Kubrick właśnie pracuje nad Tatrą 8x8?

Tranzystor napisał/a:
Głównie chodzi mi o to, że półosie nie zaczynają się w połowie auta, tylko mają kilka studów długości + zwolnice które dodatkowo psują geometrię

No to jest niestety temat rzeka: odwzorowanie oryginału VS. budowa auta do trialu.
4 lata temu poczyniłem taki model >KLIK< wychodząc z założenia, że zbuduję długie półosie, bez zwolnic, a 3 lata temu zbudowałem 813 Kolos MKI >KLIK< w którym to były już zwolnice, ale za to zawiasem półosi była główna oś napędowa biegnąca po środku auta.
Ani jedno, ani drugie auto nie nadawało się do jazdy chociażby po drobnych nierównościach, nie mówiąc już o naprawdę trudnych sekcjach w LEGO TrTr.
Niestety budowa auta z myślą o zawodach wymaga pójścia na wiele ustępstw.

Tranzystor napisał/a:
Bush na sprężynach to też słaby pomysł według mnie

Bush na amortyzatorach pierwszej osi założony jest tylko po to, żeby w jakimś stopniu skompensować wagę kabiny, inaczej przednie koła rozjeżdżają się. Nie jest to w każdym razie celowe zmniejszanie zakresu pracy zawieszenia.

Niemniej dziękuję za uwagi dotyczące modelu.
_________________

 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3494
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-10-07, 00:08   

Widziałem kiedyś 3 osiową wywrotkę i chyba była właśnie to Tatra i miała właśnie takie powykrzywiane koła do środka i od razu skojarzyło mi się z waszymi trialówkami :) Wg mnie przez takie powykrzywiane koła opona, szczególnie bieżnik, zużywa się na krawędziach koła, a nie na szerokości opony
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5371
Skąd: Lubin
Wysłany: 2016-10-07, 07:21   

legosamigos napisał/a:
Wg mnie przez takie powykrzywiane koła opona, szczególnie bieżnik, zużywa się na krawędziach koła, a nie na szerokości opony

Dobrze załadowana Tatra ma koła na płasko :P
_________________
m1longer.com
 
 
 
ELEMENT 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 542
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2016-11-14, 15:32   

Podwójny post przez badziewski net. Do usunięcia. Pardon.
Ostatnio zmieniony przez ELEMENT 2016-11-14, 15:34, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 11