Strona 1 z 2

[MOC] Peterbilt 359

: 2010-01-16, 17:43
autor: Sariel
Peterbilt 359

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 49s / szer. 13s / wys. 23s
Waga: 0.96 kg
Zawieszenie: przód - brak / tył - kolebkowe stabilizowane gumowymi łącznikami axli
Napęd: 2 x PF Medium

Naoglądałem się w ostatnim czasie sporo filmów z ruskich zawodów HTC ( http://www.doublebrick.com/htc ), w których startują prześliczne modele ciężarówek skalowane na szerokość 14 studów, ze zdalnym sterowaniem i często również z zawieszką. Tak mi się to spodobało, że w 4 dni zmotałem sobie własny taki modelik, na warsztat biorąc najbardziej ikoniczną ciężarówkę zza Wielkiej Wody.
Model został zeskalowany odpowiednio do kół używanych w zawodach HTC, przy czym okazał się mieć 12 studów szerokości. Dlaczego w HTC przyjęto 14 nie mam pojęcia - może dla wygody, może wzorowano się na ciężarówkach z mniejszymi kołami. Olałem to i zbudowałem swoją wersję szeroką na 12. Pochwaliłbym się jak ciężko było np. zrobić skrętną oś mając tylko 6 studów odstępu pomiędzy jej kołami, ale przypomniałem sobie że mamy na naszym forum Longera, który zbudowałby to pewnie o połowę mniejsze i całe czerwone :P
Rozważałem przez jakiś czas zrobienie zawieszki na przedniej osi, ale opamiętałem się i poprzestałem na zawieszeniu obu tylnych. Każda z nich zbudowana jest na nowej liftarmowej ramce z dyfrem w środku, naturalnym rozwiązaniem było więc zrobienie z nich kolebek. W trosce o stabilność ciężarówki, która miała być możliwie szybka, dodałem stabilizację w postaci gumowych łączników axli przypiętych do ramy nad ramkami tylnych osi tak, żeby działały jak amortyzatory podczas pracy zawieszenia. Rama składa się z dwóch połówek - przedniej z bricków, i tylnej, czysto liftarmowej - spiętych ze sobą pod sleeperem. Trzyma się to wszystko kupy, choć część liftarmowa nie jest oczywiście tak sztywna jak tradycyjne bricki. Silniki rozmieszczone są klasycznie - dwa do napędu przed drugą osią, jeden do skrętu za przednią. Napęd zapewniają dwa sprzężone PF Mediumy z przełożeniem 1:1.43, a do skrętu, mając mało miejsca na długość, użyłem silnika 71427 z 9-krotną redukcją i zębatką ze sprzęgłem.

Obrazek

Najwięcej roboty miałem z 'nosem' - miał się otwierać i mieć PFowe światła. Próbowałem zachować jego szerokość odpowiednią do skali, czyli 7 studów, ale okazał się tak delikatny że zwężyłem go do 6 - stąd ciężarówka ma węższy nos niż powinna. Pod nosem zmieścił się szeroki na 4 study modeli oryginalnego silnika, który się nie rusza ale ma za to przypominać jako tako oryginał. Spędziłem nad nim ponad godzinę, niektóre części montując przy pomocy pęsety, więc proszę za bardzo go nie gnoić :P

Obrazek

Jak ciężarówka się zachowuje, można obejrzeć na filmie - przyjemnie się ją budowało, i dostarczyła mi sporo rozrywki mimo naprawdę podstawowej funkcjonalności. Nie ukrywam że cieszyłbym się gdyby zawody podobne do HTC pojawiły się i u nas, i ten model ma zwrócić na nie uwagę. Nie będę jednak, przynajmniej na razie, zaczynał osobnego tematu ich dotyczącego, bo obawiam się że skończy się jak zwykle - czyli 10 stron dyskusji i żadnego MOCa. Nie będę też pokazywał dokładnej instrukcji budowy mojego Peterbilta, bo uważam że jest zdecydowanie za mało uniwersalna. Pełno w niej specyficznych rozwiązań, jak choćby połączenie ramy liftarmowej z brickową, czy nowe dyfry w nowych ramkach, o użyciu baterii 8878 do zasilania nie wspominając. Jeśli ktoś podejmie temat to dobrze, jeśli nie - trudno.

Galeria

Zdjęcia na zachętę:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qR_tymgtAxU[/youtube]

: 2010-01-16, 17:50
autor: Mistakes
Ten Peterbilt jest piękny. Uroku dodają mu te pasy biegnące po kabinie i świetny spojler. Widzę Sariel że w nowym roku tworzysz MOCe w zaskakującym tempie! Oby tak dalej!
Co do zawodów to
u nas byłyby czymś innym, a zarazem ciekawym!
Sariel, naszkicuj jakiś mały regulamin, określimy zasady i myślę że w końcu TrackTrial znajdzie wspaniałą alternatywę!

: 2010-01-16, 18:03
autor: m4rc1n
fajna ciężarówka :)

zaciekawiło mnie to, że gdy był widok z naczepy, ciągnik miał jak by dwa kąty skrętu przednich kół. to jakiś mechanizm, czy używasz pilota z regulacją predkości?

pewnie raczej to drugie, prostsze rozwiązanie, a ciężko było by zrobić mechanizm obrotu krokowego przy tak małej ilości wolnego miejsca:)

(+)
- wykonanie
- kapitalny montaż
- otwierana maska :D

(-)
- wystające kable nad tylną częścią ramy
- mogłeś choć najprostsze wnętrze zrobić

ogólnie mi się bardzo podoba, wątpię, żebym zrobił lepiej :)

: 2010-01-16, 18:05
autor: Filozof
Mistakes pisze:Sariel, naszkicuj jakiś mały regulamin, określimy zasady i myślę że w końcu TrackTrail znajdzie wspaniałą alternatywę!
SZYBSZĄ ALTERNATYWĘ :D
Jestem za, chętnie się podłączę :)

A model - świetny, aż sam mam ochotę zbudować podobny!

: 2010-01-16, 18:07
autor: M_longer
Sariel pisze:na warsztat biorąc najbardziej ikoniczną ciężarówkę zza Wielkiej Wody.
Tu bym się kłócił. Kenworth W900 jest chyba bardziej znany :P
Sariel pisze:Pochwaliłbym się jak ciężko było np. zrobić skrętną oś mając tylko 6 studów odstępu pomiędzy jej kołami, ale przypomniałem sobie że mamy na naszym forum Longera, który zbudowałby to pewnie o połowę mniejsze i całe czerwone :P
Prędzej na żółto... [url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=7062]czerwony RT już był.[/url]
Sariel pisze:Nie ukrywam że cieszyłbym się gdyby zawody podobne do HTC pojawiły się i u nas, i ten model ma zwrócić na nie uwagę. Nie będę jednak, przynajmniej na razie, zaczynał osobnego tematu ich dotyczącego, bo obawiam się że skończy się jak zwykle - czyli 10 stron dyskusji i żadnego MOCa. Nie będę też pokazywał dokładnej instrukcji budowy mojego Peterbilta, bo uważam że jest zdecydowanie za mało uniwersalna. Pełno w niej specyficznych rozwiązań, jak choćby połączenie ramy liftarmowej z brickową, czy nowe dyfry w nowych ramkach, o użyciu baterii 8878 do zasilania nie wspominając. Jeśli ktoś podejmie temat to dobrze, jeśli nie - trudno.
Mistakes pisze:Co do zawodów to
u nas były by czymś innym, a zarazem ciekawym!
Sariel, naszkicuj jakiś mały regulamin, określimy zasady i myślę że w końcu TrackTrail znajdzie wspaniałą alternatywę!
Zakład że po kilku dniach od założenia tematu zainteresowanie takimi wyścigami spadnie do zera? Zresztą temat Wyścigowych Tramwai™ już się przez forum przewinął:
viewtopic.php?t=7049&highlight=truck+racing

A co do samego MOCa: Nie podobają mi się rury wydechowe w kolorze czerwonym i niebieskim. Wymieszanie dwóch odcieni jasnoszarego też do mnie nie przemawia, ale to tylko moje skrzywienie na punkcie starych odcieni ;)

Nie rozumiem też po co aż 5 minut filmu do modelu który tylko jeździ?

A tak poza tym to fajna zabawka i mam nadzieję że będziesz częściej budował takie małe rzeczy ;)

: 2010-01-16, 18:13
autor: rh
Sariel pisze:Zawieszenie: przód - brak
Sariel! Opuszczasz się! No jak to może być, że nie masz zawieszenia z przodu! Toć to jeżdżący tramwaj! :)

O, nawet ... ładnie ... Ci to wyszło. Aż dziwne ;)
Sariel pisze:na warsztat biorąc najbardziej ikoniczną ciężarówkę zza Wielkiej Wody.
A to mi się akurat nie podoba. A dlaczego nie np. Volvo NL

Obrazek

tylko ciągle te potwory zza oceanu?

Ale klocki na nosie to mógłbyś docisnąć :D A atrapa silnika mi się podoba ;)

Filmik - dłuższego się już nie dało? Prezentacja na zębatkach z SW - ciekawa :D

PS: Na dowód, ze przeczytałem Twój cały wywód, poprawiłem Ci jedną zgubioną literkę :P

: 2010-01-16, 18:17
autor: m4rc1n
Longer ma niestety rację.
próba zorganizowania tego typu zawodów zwykle rozbija się o ścianę po kilkunastu stronach dyskusji. Tyczy się nie tylko Wyścigowych Trawmai™ ale też [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=9306]szybkich terenówek[/URL] ;/ szkoda, bo akurat jestem w trakcie budowy takiej terenówki...

: 2010-01-16, 18:45
autor: Mrosik
Ciekawy MOCyk.
W zasadzie mam te same uwagi co poprzednicy: wystające kabelki z tyłu, czerwono końcówki rur wydechowych oraz użycie pomarańczowych i bordowych klocków na owiewce.
Szkoda, że nie udało Ci się zrobić napędzanej silniczkiem dmuchawy silnika.
Dzięki za możliwość zwiedzenia Twojego mieszkanka z żabiej perspektywy.

Ps - A co tam żółtego przy lampach stało?

: 2010-01-16, 18:55
autor: TruckeR
rh pisze:A dlaczego nie np. Volvo NL
Bo jest brzydkie.

Maszynka fajna i ładnie jeździ, ale znowu dałoby się parę rzeczy poprawić. Przednie światła cofnąć o studa ('szkła' by tak nie wystawały), poszerzyć go do tych 14 studów (wyglądałby dużo, dużo lepiej), wydech zrobić w kolorze szarym, zmienić koła na 13x24, bo te są paskudne ;>

: 2010-01-16, 19:05
autor: Sariel
m4rc1n pisze:zaciekawiło mnie to, że gdy był widok z naczepy, ciągnik miał jak by dwa kąty skrętu przednich kół.
To zwykły pilot + moje czułe i zwinne paluszki ;)
m4rc1n pisze:- mogłeś choć najprostsze wnętrze zrobić
Brutalna prawda jest taka, że kabina jest pełna kabli i tylko jej czarne wnętrze nie pozwala tego zauważyć. Tam nie ma miejsca na wnętrze, trzebaby je wcisnąć między model silnika a baterię i nad silnik skrętu.
Mrosik pisze:Ps - A co tam żółtego przy lampach stało?
Moje częściowo rozebrane Volvo.

: 2010-01-16, 19:29
autor: rh
TruckeR pisze:Bo jest brzydkie.
Dla mnie te amerykańskie stwory są akurat brzydsze, ale wszystko kwestia gustu ;)

: 2010-01-16, 20:44
autor: Bartex0805
Sariel weź Ty tylko domu nie spal tymi świeczkami, bo szkoda by było twojej kolekcji lego... no i Ciebie też :-)) Model uważam bardzo fajnie zrobiony, jednak dlaczego silnik jest żółty ?

: 2010-01-16, 20:51
autor: M_longer
Bartex0805 pisze:Model uważam bardzo fajnie zrobiony, jednak dlaczego silnik jest żółty ?
Bo silniki Caterpillara są żółte.

: 2010-01-16, 21:11
autor: Sariel
A czy cokolwiek Caterpillara nie jest żółte? :)

: 2010-01-16, 21:38
autor: rh
Sariel pisze:A czy cokolwiek Caterpillara nie jest żółte? :)
Buty :)