Strona 1 z 3

[MOC] Skrzynka

: 2010-07-19, 22:06
autor: Sariel
Jako że panuje moda na skrzynie biegów w każdej trialówce (Emil ma ich już pewnie więcej niż kół), eksperymentowałem z czymś własnym. Szukałem zwartego, mocnego rozwiązania bez driving ringów, które da mi trzy biegi (dwa do jazdy w terenie a trzeci zamiast luzu) - niestety, nie udało się. Wyszły cztery:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xISN9U56yBY[/youtube]

Skrzynka ma na pewno zalety w postaci małych rozmiarów, aż 4 biegów przy zaledwie 2 silnikach potrzebnych do zdalnego sterowania, i minimalnej liczby martwych zębatek (żadnych na najniższym biegu i po dwie na pozostałych). Nie wiem natomiast czy się sprawdzi w TrTr, bo brakuje mi praktyki. Czy ktoś z bardziej doświadczonych zawodników mógłby to ocenić i ewentualnie zaoszczędzić mi pchania w podwozie czegoś co nawali? Bo wyjąć potem trudno, a czasu do rajdu coraz mniej.
PS. Tu będzie galeria jak się upubliczni.

: 2010-07-19, 22:29
autor: Pietruch
Linearne skrzynie biegów są o tyle dobre, że nie ma driving ringów - czyli nie ma słabych punktów. Ja testowałem różne wersje, ale najlepiej spisuje się skrzynia Emila - :)

Skrzynia Emila jest o tyle bajerancka, że silnik przesuwa się razem z biegami, czyli nie ma dodatkowych wałów i zębatek.

Przetestuj ją w ekstremalnych warunkach, zrobiłem tak ze swoją i na razie żadna zębatka nie ucierpiała. Ale takie naprawdę ekstremalne warunku stwórz, bo przytrzymywanie ośki jest śmieszne. ;)

: 2010-07-19, 22:30
autor: Sariel
Pietruch pisze:Ale takie naprawdę ekstremalne.
Podwiesić Lucjana na wyjściu?

: 2010-07-19, 22:32
autor: Pietruch
Wkręcić go w zębatki jak chcesz ekstremalne warunki.

: 2010-07-19, 22:38
autor: Sariel
Nie, bo z zasady nie smaruję zębatek a już na pewno nie chomiczym sadełkiem.

: 2010-07-19, 22:48
autor: m4rc1n
Sariel, obuduj skrzynie porządnie, i zrób z niej wyciągarkę :) wygląda nieźle, ale co ja się tam znam.

Aha, no i może biegami steruj zdalnie, masz trochę siłowników, nie?? :>

Wg mnie wadą jest to, że żeby dojść to trzeciego biegu, trzeba przejść przez czwarty....

: 2010-07-20, 10:54
autor: Emilus
No jest to wariacja na temat obecnych od dawna skrzyń.
Moim zdaniem może się sprawdzić ale w pojeździe lekkim z racji tego, że pewne wały mają naprężenia z dwóch stron i mogą się wybaczać, ale z drugiej strony w małym pojeździe jest mało miejsca a skrzynia jest nieporęcznie duża. Generalnie skrzynia powinna pracować w osi pojazdu, ta pracuje poprzecznie więc rama musiała by mieć monstrualna szerokość, a znowu dawać ją wzdłużnie z silnikiem ustawionym poprzecznie to masz silnik na każdy most to znowu 2 silniki na 4x4 to znowu dużo...
Do trialówki może być trudno ją wepchnąć i może być awaryjna ale nie dowiesz się bez sprawdzenia w praktyce.

Zobacz skrzynię TT 4 biegową która jest 2 moimi skrzyniami z przesuwanym silnikiem, nałożonymi warstwowo i przesuwanymi jedna wzg. drugiej. Całość jest mniejsza.

: 2010-07-20, 11:10
autor: Sariel
Właściwie to chciałem tę skrzynię ustawić pionowo. Wtedy akurat wejdzie mi w ramę, a silnik i tak mam kawałek powyżej wału napędowego. Na filmie to ona technicznie rzecz biorąc leży na boku.

: 2010-07-20, 11:52
autor: SeTA
Ja co prawda jeszcze zielony jestem w temacie wytrzymałości, ale co do wspomnianych przez Emila monstrualnych szerokości ramy - można by tę skrzynię nieco skomresować zawijając skrajne osie o 90stopni wokół osi zmiany biegów.
Zębatki nie powinny wtedy sobie przeszkadzać a cała skrzynia miałaby wtedy 7studów szerokości.

: 2010-07-20, 12:00
autor: Sariel
Powtarzam, ona ma być zamontowana pionowo.

: 2010-07-20, 12:15
autor: SeTA
Sariel pisze:Powtarzam, ona ma być zamontowana pionowo.
Skoro się upierasz... To po zawinięciu miałaby 7 studów wysokości ;)

: 2010-07-20, 14:37
autor: smyk
Żeby skrzynia miała szansę wytrzymać każda para zębatek musi być spięta liftarmem. Najlepiej z obu stron. Zębatki nie mogą być odsunięte od obudowy, bo się wtedy ośki wygną.

Poza tym obstawiam, że w tym układzie zębatki będą się nieznacznie przesuwać na ośkach, co spowoduje blok całej skrzyni.

: 2010-07-20, 14:58
autor: Backbone
smyk pisze: Poza tym obstawiam, że w tym układzie zębatki będą się nieznacznie przesuwać na ośkach, co spowoduje blok całej skrzyni.
Dobrze obstawiłeś, tak się dzieje i to nie w trialówce, tylko na skrzyni stojącej na stole, bez prawie żadnych oporów, sterowanej Siłownikami Śrubowymi.

: 2010-07-20, 15:52
autor: Emilus
Backbone pisze:Dobrze obstawiłeś, tak się dzieje i to nie w trialówce, tylko na skrzyni stojącej na stole, bez prawie żadnych oporów, sterowanej Siłownikami Śrubowymi.
Znaczy skrzynie w moim ginafie 3 generacje temu, nie wiedziały co odkryłeś...
Jeśli Ci się przesuwają, znaczy że może nieodpowiednio zbudowałeś?
Smyk, Duke widzieli te skrzynie, tam jakoś zębatki siedziały na ośkach nieruchomo.

: 2010-07-20, 16:21
autor: Backbone
Emilus, ja mowie o tej skrzyni sariela ;P