[MOC] Oshkosh LVSR mk. II
: 2011-06-04, 17:32
Witam
Przedstawiam Wam dziś efekt mojej kilkumiesięcznej pracy. A więc o to jest:
OSHKOSH LVSR ( Logistics Vehicle System Replacement)
Maszyna używana przez US Army między innymi w Afganistanie głównie w celach transportowych. Można ją zamówić w kilku konfiguracjach. Dla zainteresowanych dysponują starszą wersją broszurą ze strony producenta, która wszystko dokładnie opisuje.
Pierwsze 10x10 jakie można było spotkać na polskich i zapewne światowych trasach prezentuje się tak:
Po zakończeniu sezonu 2010 postanowiłem nieco rozbudować mój prywatny kontyngent. Myślałem nad przegubowym 8x8-Oshkoshem LVS ale nie wystarczyło mi cierpliwości. Któregoś pięknego dnia zobaczyłem jednak na stronie Oshkosha model LVSR i pomyślałem...tego jeszcze nie było! Nie było trudno odnaleźć szczegółową dokumentację gdyż sam producent taką umieścił na swojej stronie. Pozostawało tylko wziąć się za gromadzenie części i pierwsze prototypy tandemów i ramy. W sumie budowa trwała jakieś 4 miesiące ze sporymi przerwami na odreagowanie i zdobywanie klocków. Tak właśnie powstał najdłuższy pojazd w historii polskiego trialu. Prezentowana tutaj wersja została ukończona tydzień przed drugim rajdem. Zawiera wiele poprawek, które pozwoliły uzyskać odpowiednią bezawaryjność i dzielność w terenie.
Trochę suchych technikaliów:
Masa:4507g
Długość: 86 cm
Szerokość: 20 cm
Wysokość: 24 cm
Przelicznik: 1700
Napęd: 2x PF XL
Skrzynie biegów: 2 linearne, dwubiegowe skrzynie z przesuwnym silnikiem napędowym pomysłu Emilusa umieszczone w skrajnych tandemach. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9.
Zmiana biegów: 1 PF medium z redukcją 1:13,3
Prędkość: 0,33 km/h na 1. biegu, 1 km/h na drugim
Zawieszenie: z przodu i z tyłu tandemy zawieszone pływająco na 4 szarych amortyzatorach 6,5 L . 3. oś-pływająca zawieszona na 4 czarnych amorach 9,5 L.
Układ skrętny: 2xPF XL skręcające 4 skrajne osie, przełożenie 1:3
Atrapa: atrapa silnika V8 napędzana PF Medium osiągająca ok. 1500 RPM
Rama:konstrukcja skrętna łącząca technicbricki i liftarmy. Zbudowana w liftarmowej szerokości.
Dodatkowe wyposażenie: 1 komplet świateł PF
Sterowanie: 2 zwykłe piloty IR
Układ elektryczny: 6 silników: 4xPF XL, 2xPFM,komplet świateł, 2xPF Switch, wszystko zasilane z dwóch zwykłych boxów
Napęd
Układ napędowy jest bardzo prosty co uważam za zaletę. Wziąłem na warsztat tandemy Emila pochodzące ze zdublowanego Ginafa oraz te z Czarnej Wdowy i przerobiłem według własnego widzimisię. Pewną ciekawostką jest 3. oś która jest oddzielnym mostem z wbudowanym starszym dyferencjałem. Tym, którzy nie wierzą że dyfer może wytrzymać warunki trialowe polecam spróbować. Skoro w takim klocu nic się nie dzieje to w lżejszych maszynach tym bardziej :) Na dyfer zdecydowałem się ze względu na zwrotność. I muszę przyznać, że spełnia to swoją rolę chociaż wymaga pewnej gimnastyki przy pokonywaniu wysokich przeszkód. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9. Na 1:3 Oshkosh jest w stanie pokonywać nieduże progi, 1:9 jest przeznaczone w ciężki teren. Maszyna sprawuje się dobrze, chociaż pewne rezerwy mocy jeszcze w niej drzemią i postaram się je wydobyć w wersji mk. III.
Skręt
Skręt jest realizowany przez 2 silniki PF XL. Pierwszy jest umieszczony w ramie skąd przekazuje moc do tandemu megakardanem. W drugim tandemie zdecydowałem się na zabudowanie silnika do skrętu z tyłu mostu. W obu tandemach przełożenie układu skrętnego to 1:3. Jest wystarczająco mocne i precyzyjne. Mam co prawda pewne zastrzeżenia do działania tylnego układu skrętnego i zapewne będę nad tym jeszcze pracował. Ciężko mi powiedzieć jaki jest dokładnie promień skrętu ale jak na ponad 100 studów długości to maszyna jest bardzo zwrotna.
Zmiana biegów
Zmiana biegów odbywa się za pomocą 1 mediuma który roździela moment na 2 mechanizmy zmiany biegów oddzielne dla każdego tandemu. Te dalej powodują przesunięcie się liftarmowych cięgien przyczepionych do listew z silnikami napędowymi. Zmiana biegów jest bardzo precyzyjna. Dzięki użyciu ślimaków w układzie zmiany biegów poszczególne przełożenia nie wysprzęglają się.
Strona wizualna
Jeżeli chodzi o kabinę i samą stronę wizualną to starałem się jak najlepiej oddać oryginał. Postawiłem na brickową kabinę z bajerami takimi jak fotele, lusterka, wycieraczki, światła, lewarek zmiany biegów itd. Jestem bardzo zadowolony z efektu, jaki uzyskałem. Niestety brickowa kabina wisząca daleko przed przednią osią nie jest najlepszą opcją jeżeli chodzi kąt natarcia oraz rozkład masy. No ale każdy medal ma dwie strony.
Szmery bajery
Z tyłu kabiny znajduje się komora atrapy silnika, w której umieściłem mediuma napędzającego atrapę paskiem transmisyjnym, model silnika V8, a także switch PF, który odpowiada za włączanie atrapy i świateł umieszczonych w zderzaku. Z pracy atrapy jestem bardzo zadowolony. Kręci się ona do ok. 1500 RPM i wydaje głośny, rasowy dźwięk.
Cóz, Oshkosh nie osiągnął zbyt wiele. Miejsce w środku stawki nie jest zbytnim powodem do dumy chociaż z działania wszystkich elementów jestem zadowolony. Niestety nie da się przekroczyć ograniczeń, jakie narzuca sama konstrukcja oryginału czyli ciężkiej kabiny wysuniętej do przodu oraz kolosalnej długości. Dlatego już buduję coś nieco mniejszego, lżejszego i mniej klockożernego a Oshkosh wędruje do garażu gdzie będzie czekał na to aż go regulamin bardziej polubi. Nie mniej jednak budowa takiego kolosa wiele mnie nauczyła, np. tego że nawet piny mogą się kończyć :)
Niektóre fotki z zawodów: (by Maniek,Belfast i Bartek)
Reszta w galeriach.
Filmy:
by Lyyar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xOLeHB9F ... r_embedded[/youtube]
by Sariel i Spółka (29:14-35:05)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4ly8cPRl ... rofilepage[/youtube]
Galerie:
MAJHOST
FLICKR
GALERIA WIP
Podziękowania kieruję do Emila, Grześka, Smyka, TT, Longera, Fiołka a także kilku innych osób za motywację i bardzo cenne rady. Dzięki też Lyyarowi i Mańkowi za zdjęcia i film.
Zapraszam do komentowania.
Przedstawiam Wam dziś efekt mojej kilkumiesięcznej pracy. A więc o to jest:
OSHKOSH LVSR ( Logistics Vehicle System Replacement)
Maszyna używana przez US Army między innymi w Afganistanie głównie w celach transportowych. Można ją zamówić w kilku konfiguracjach. Dla zainteresowanych dysponują starszą wersją broszurą ze strony producenta, która wszystko dokładnie opisuje.
Pierwsze 10x10 jakie można było spotkać na polskich i zapewne światowych trasach prezentuje się tak:
Po zakończeniu sezonu 2010 postanowiłem nieco rozbudować mój prywatny kontyngent. Myślałem nad przegubowym 8x8-Oshkoshem LVS ale nie wystarczyło mi cierpliwości. Któregoś pięknego dnia zobaczyłem jednak na stronie Oshkosha model LVSR i pomyślałem...tego jeszcze nie było! Nie było trudno odnaleźć szczegółową dokumentację gdyż sam producent taką umieścił na swojej stronie. Pozostawało tylko wziąć się za gromadzenie części i pierwsze prototypy tandemów i ramy. W sumie budowa trwała jakieś 4 miesiące ze sporymi przerwami na odreagowanie i zdobywanie klocków. Tak właśnie powstał najdłuższy pojazd w historii polskiego trialu. Prezentowana tutaj wersja została ukończona tydzień przed drugim rajdem. Zawiera wiele poprawek, które pozwoliły uzyskać odpowiednią bezawaryjność i dzielność w terenie.
Trochę suchych technikaliów:
Masa:4507g
Długość: 86 cm
Szerokość: 20 cm
Wysokość: 24 cm
Przelicznik: 1700
Napęd: 2x PF XL
Skrzynie biegów: 2 linearne, dwubiegowe skrzynie z przesuwnym silnikiem napędowym pomysłu Emilusa umieszczone w skrajnych tandemach. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9.
Zmiana biegów: 1 PF medium z redukcją 1:13,3
Prędkość: 0,33 km/h na 1. biegu, 1 km/h na drugim
Zawieszenie: z przodu i z tyłu tandemy zawieszone pływająco na 4 szarych amortyzatorach 6,5 L . 3. oś-pływająca zawieszona na 4 czarnych amorach 9,5 L.
Układ skrętny: 2xPF XL skręcające 4 skrajne osie, przełożenie 1:3
Atrapa: atrapa silnika V8 napędzana PF Medium osiągająca ok. 1500 RPM
Rama:konstrukcja skrętna łącząca technicbricki i liftarmy. Zbudowana w liftarmowej szerokości.
Dodatkowe wyposażenie: 1 komplet świateł PF
Sterowanie: 2 zwykłe piloty IR
Układ elektryczny: 6 silników: 4xPF XL, 2xPFM,komplet świateł, 2xPF Switch, wszystko zasilane z dwóch zwykłych boxów
Napęd
Układ napędowy jest bardzo prosty co uważam za zaletę. Wziąłem na warsztat tandemy Emila pochodzące ze zdublowanego Ginafa oraz te z Czarnej Wdowy i przerobiłem według własnego widzimisię. Pewną ciekawostką jest 3. oś która jest oddzielnym mostem z wbudowanym starszym dyferencjałem. Tym, którzy nie wierzą że dyfer może wytrzymać warunki trialowe polecam spróbować. Skoro w takim klocu nic się nie dzieje to w lżejszych maszynach tym bardziej :) Na dyfer zdecydowałem się ze względu na zwrotność. I muszę przyznać, że spełnia to swoją rolę chociaż wymaga pewnej gimnastyki przy pokonywaniu wysokich przeszkód. Dostępne przełożenia to 1:3 i 1:9. Na 1:3 Oshkosh jest w stanie pokonywać nieduże progi, 1:9 jest przeznaczone w ciężki teren. Maszyna sprawuje się dobrze, chociaż pewne rezerwy mocy jeszcze w niej drzemią i postaram się je wydobyć w wersji mk. III.
Skręt
Skręt jest realizowany przez 2 silniki PF XL. Pierwszy jest umieszczony w ramie skąd przekazuje moc do tandemu megakardanem. W drugim tandemie zdecydowałem się na zabudowanie silnika do skrętu z tyłu mostu. W obu tandemach przełożenie układu skrętnego to 1:3. Jest wystarczająco mocne i precyzyjne. Mam co prawda pewne zastrzeżenia do działania tylnego układu skrętnego i zapewne będę nad tym jeszcze pracował. Ciężko mi powiedzieć jaki jest dokładnie promień skrętu ale jak na ponad 100 studów długości to maszyna jest bardzo zwrotna.
Zmiana biegów
Zmiana biegów odbywa się za pomocą 1 mediuma który roździela moment na 2 mechanizmy zmiany biegów oddzielne dla każdego tandemu. Te dalej powodują przesunięcie się liftarmowych cięgien przyczepionych do listew z silnikami napędowymi. Zmiana biegów jest bardzo precyzyjna. Dzięki użyciu ślimaków w układzie zmiany biegów poszczególne przełożenia nie wysprzęglają się.
Strona wizualna
Jeżeli chodzi o kabinę i samą stronę wizualną to starałem się jak najlepiej oddać oryginał. Postawiłem na brickową kabinę z bajerami takimi jak fotele, lusterka, wycieraczki, światła, lewarek zmiany biegów itd. Jestem bardzo zadowolony z efektu, jaki uzyskałem. Niestety brickowa kabina wisząca daleko przed przednią osią nie jest najlepszą opcją jeżeli chodzi kąt natarcia oraz rozkład masy. No ale każdy medal ma dwie strony.
Szmery bajery
Z tyłu kabiny znajduje się komora atrapy silnika, w której umieściłem mediuma napędzającego atrapę paskiem transmisyjnym, model silnika V8, a także switch PF, który odpowiada za włączanie atrapy i świateł umieszczonych w zderzaku. Z pracy atrapy jestem bardzo zadowolony. Kręci się ona do ok. 1500 RPM i wydaje głośny, rasowy dźwięk.
Cóz, Oshkosh nie osiągnął zbyt wiele. Miejsce w środku stawki nie jest zbytnim powodem do dumy chociaż z działania wszystkich elementów jestem zadowolony. Niestety nie da się przekroczyć ograniczeń, jakie narzuca sama konstrukcja oryginału czyli ciężkiej kabiny wysuniętej do przodu oraz kolosalnej długości. Dlatego już buduję coś nieco mniejszego, lżejszego i mniej klockożernego a Oshkosh wędruje do garażu gdzie będzie czekał na to aż go regulamin bardziej polubi. Nie mniej jednak budowa takiego kolosa wiele mnie nauczyła, np. tego że nawet piny mogą się kończyć :)
Niektóre fotki z zawodów: (by Maniek,Belfast i Bartek)
Reszta w galeriach.
Filmy:
by Lyyar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xOLeHB9F ... r_embedded[/youtube]
by Sariel i Spółka (29:14-35:05)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4ly8cPRl ... rofilepage[/youtube]
Galerie:
MAJHOST
FLICKR
GALERIA WIP
Podziękowania kieruję do Emila, Grześka, Smyka, TT, Longera, Fiołka a także kilku innych osób za motywację i bardzo cenne rady. Dzięki też Lyyarowi i Mańkowi za zdjęcia i film.
Zapraszam do komentowania.