8081 Extreme Cruiser
: 2011-12-24, 04:38
Seria: Technic
Rok produkcji: 2011
Liczba części: 590 (spis na BrickLink )
Instrukcja: 3 książeczki
Pudełko:
Cena: ~215 zł na BL , 200-250zł z przesyłką na Allegro
Peeron
Ceneo
Amazon
Lego Wikia
Ebay.com
---------------------------------------------------
Jest ok. 2 rano, 24. grudnia 2011, a ja przebywam na tak-trochę-tajnej misji w samym sercu fabryki samochodów LEGO, gdzie powstają unikatowe modele 8081. Sam ten numer może niewiele mówić, dlatego postaram się Wam przybliżyć co nieco z pomocą "szpiegowskiego" aparatu. Zaczynamy!
Udało mi się tu dostać tylko dzięki wielotygodniowym negocjacjom ekipy Top Gear z władzami LEGO. Musiałem podpisać dziesiątki papierów, złożyć odciski palców, przejść przez różnego rodzaju czujki, słowem - niewinny jak aniołek, zostałem (wreszcie!) wpuszczony do hali produkcyjnej. Możecie dziękować Bogu, że przemyciłem ten aparat, nie wpadli na to, by mnie sprawdzić w....ach, nieważne.
Nie puścili mnie oczywiście samopas, moim przewodnikiem został John Brickhead, na co dzień "składacz" 8081.
Oprowadzanie przyjęło formę przechadzki "wzdłuż" całej ścieżki, jaką przebywają podzespoły 8081, by móc stać się pełnoprawnym samochodem, tak więc byłem w stanie przyjrzeć się dokładnie całemu procesowi, od pierwszych elementów, aż do finalnego odpalenia silnika.
Warto nadmienić, że za budowę CAŁEGO auta odpowiada jeden monter!
Początkowo wszystko wygląda bardzo niepozornie
Po chwili dochodzą pierwsze elementy czerwonej ramy
A także część układu kierowniczego, przechodząca przez Gear 16 Tooth with Clutch
Następnie "skręcony" został tylny most, widać już na tym etapie, że tylne zawieszenie nie będzie niestety w pełni niezależne..
Coś głośno upadło za mną, chyba jakiś pracownik upuścił szlifierkę. Gdy z powrotem spoglądam na składany przy mnie 8081, zawieszenie już zostalo przymocowane! Tempo pracy mnie zadziwia, oby tylko nie przełożyło się to na niechlujność..
Jeden człowiek do jednego auta, nie ma tu też wyjątku dla silnika.
Jest to silnik V4, rzadko spotykany. Od Johna nie mogłem niestety uzyskać jednoznacznych odpowiedzi co do koni mechanicznych i momentu obrotowego tego maleństwa. Dziwić trochę może taka polityka LEGO, by umieścić do dużego jeepa taki właśnie model, zamiast porządnego V6 bądź mocarnego V8.
Te szare liftarmy piątki, zamocowane pod kątem przy silniku, to ograniczniki zakresu pracy przedniego zawieszenia.
Wielu smucić się może, iż nie jest to zawieszenie w pełni niezależne. Dodatkowej goryczy dodaje fakt, że przednia oś nie jest napędzana..
Jak na razie udaje mi się odwracać uwagę Brickheada na tyle, by być w stanie cykać fotki z ukrycia. Tutaj pokażę Wam już zamontowane zawieszenie, a także zwrócę Waszą uwagę na wspomniany wcześniej ogranicznik z liftarma piątki:
A teraz pora na coś obłędnie niewłaściwego i obrazoburczego:
Kierownica "super-turbo-niezależna"! Podłączona przy użyciu Axle 3 with stud. Widać nasze błagania i narzekania co do braku niezależności przedniej, jak i tylnej osi zostały wysłuchane, lecz nie tak, jakbyśmy tego chcieli :)
Właśnie byłem świadkiem zamocowania "nierealnej" kierownicy i części dachu, który to prezentuje się nawet ładnie. Kątem oka przyjrzałem się też nowym fotelom, i mam co do nich pewne obawy..
Wciąż zadziwia mnie tempo pracy montera. Z tego co się dowiedziałem, nazywa się Lugpold i bardzo lubi swoją pracę. Hmm, to widać. Łączenia są właściwe, widać tu pewną rękę i doświadczenie. Lugpold w sekundę wykończył dach, dodał tylko klapę i umieścił koło sterowe.
Po niecałej godzinie ujrzeć wreszcie mogłem mordkę 8081, która to dla mnie jest urocza.
Lugpold nałożył kapitalne obręcze z oponami 68.7 x 34 R, chrząknął z zadowoleniem i z błyskiem w oku oznajmił, że o to kolejny 8081 zjeżdża z taśmy montażowej, gotowy do boju!
Z ciekawszych informacji:
-autko jest wysokie na 15cm, szerokie też na 15cm,a długie na 31cm
-prześwit wynosi 3,5 cm
-rozstaw osi to 19,5cm
-maksymalne ugięcie amortyzatorów to rezultat 1,5cm w dół
-model skręca paskudnie, pomijając opory wynikające z użycia knobów, średnica
zawracania wynosi 94cm, a z takim wynikiem bliżej temu modelowi do wyścigów
dragsterów niż bycia jeepem :)
- przy użyciu szarych liftarmów 5, o których wspominałem przy okazji opisywania
silnika, maksymalna wysokość przeszkody pod jednym z przednich kół może wynosić
około 2,5cm. Powyżej tej wartości pozostałe koła będą tracić kontakt z płaskim podłożem.
Bez liftarmowych ograniczników 2,5 zamienia się na 3cm :)
-w autku możemy: skręcać kołami poprzez koło sterowe umieszczone na dachu, otwierać
drzwi, klapę bagażnika i maskę, obserwować tłoki w silniku i działający dyferencjał.
-dla technicowych ludzików wnętrze auta jest "be", ciasno na nóżki i głowę, fabryczne fotele nie zapewniają im jakiegokolwiek trzymania bocznego, trzeba troszkę się namęczyć i poprzerabiać, ale nie każdemu się chce i nie każdy ma części
-
to jest istna paskuda,część Liftarm 5 x 11 Open Center Frame Thick wystaje
znacząco i wygląda paskudnie wg mnie
-gdy pozbędziemy się liftarmów 5, służących za wspomniane kilkukrotnie ograniczniki, rozkręcimy większą zabawę :) Koła zyskają większy zakres pracy, tj. przykładowo - lewe pójdzie max w dół, a prawe dużo więcej do góry (będzie trzeć o nadkole), jednakże przy zabawie na pofalowanym terenie takie możliwości "bujania" urealnią zabawę, bo po prostu przednie zawieszenie będzie więcej pracować i wybierać nierówności, a fajnie to wygląda.
- dyferencjał chodzi ładnie, jednakże czasami zdaża się (gdy autko położę na dachu), że przy kręceniu tylko jednym kołem drugie kręci się w przeciwną stronę, a silnik stoi.
Dodatkowo, krążą plotki, że LEGO zamierza intensywnie reklamować 8081 w telewizji:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rnzroY8SZ14[/youtube]
O 8081 możecie też poczytać w wersji papierowej:
Najnowszy numer wraz z dokładniejszą relacją z mojej tajnej/fajnej wizyty w fabryce samochodów LEGO już 23.01.2012!
-------------------------------------
Model B
To w miarę fajny Hot Rod, z ciut przebudowanym zawieszeniem względem Modelu A.
Plan budowania dostępny tylko w internecie, próżno szukać książeczki w pudełku:
Instrukcja Online
Oczywiście, kierownica dalej "w pełni niezależna" :)
I klocuszki, które zostały po budowie Modelu B:
(a jest dużo jak dla mnie)
Model ten jest w miarę ciekawy i ma duży potencjał do przeróbek.
Wnętrze jest totalnie nieprzystosowane do ludzików technicowych, no chyba ze utniemy je od okolic klatki piersiowej w górę, i nóżki poniżej kolan, może wtedy wejdą.
Zmodyfikowane, względem jeepa, zawieszenie daje dużo niższy prześwit, ale też większy efekt "bujania". Wspomniany wystający element przy tylnej osi, przeszkadzający w modelu A, tutaj nie narzuca się tak bardzo, z racji takiej, że hot rod jest bardziej jamnikowaty, no i nie musi udawać terenowca.
---------------------------------------------
Zestawowi 8081 przyznaję ocenę 6/10.
Zawiodłem się troszkę na budowie przedniego zawieszenia (liczyłem na to że przednia oś będzie napędzana) i "niezależnej" kierownicy. Wątpię, by był to zestaw super rozchwytywany, dawcą części jest znośnym, lecz nie zaskakuje niczym odkrywczym.
Zakupić go możemy dla takich części jak:
Steering Arm Small
Liftarm 1 x 3 with 2 Axle Holes and Pin / Crank
Steering Knuckle Arm with Ball Joint,
czyli elementów które pozwolą nam stworzyć niezobowiązujące i lekkie zawieszenie skrętne przodu.
Bardzo przemawiają też do mnie kółka, są ładne i tyle :)
Black Technic, Gear Rack 1 x 2 with Ball Joints
Panele małe, jak i 17stki i 18stki czarne
Do dyspozycji otrzymamy też względnie dużą ilość liftarmów, troszkę paneli i jednego kardana.
By móc pokombinować z przednim zawieszeniem ( na każde koło po 1 amortyzatorek) trzeba się natrudzić z silnikiem (najlepiej go wyrzucić) bo po prostu brak miejsca. Kombinowałem nad tym dużo i nawet się udało, ale efekt był tak mizerny, że powróciłem do rozwiązania fabrycznego.
Wg mnie warto go kupić, jednakże cena 200zł powinna być maksymalną, jaką moglibyśmy za 8081 dać!
Kończę pisać o 4:30, jestem bardziej niż zmęczony, więc mogła mi się wkraść literówka bądź zdanie bez sensu.
Jak jutro wstanę (a pewno uczynię to po godzinie 12 :D) przeczytam wszystko jeszcze raz i poprawię błędy.
Pozdrawiam Was gorąco i życzę Wesołych Świąt.
Leceee spaaaać