[MOC] Vityaz DT-10
: 2012-12-23, 22:21
Dane techniczne:
Wymiary: dł. 94s / szer. 16s / wys. 19s
Waga: 3.273 kg
Napęd: 4 x silnik RC z redukcją 3:1 na tylne koła przedniego i tylnego kadłuba
Zawieszenie: pełne niezależne
Silniki: 4 x RC, 1 x L, 1 x Medium
Ten MOC jest odpowiedzią na pytanie jak dobrze wykorzystać moc czterech silników RC w pojeździe gąsienicowym, i jak zadbać żeby się przy tym nie przegrzały. Vityaz to takie typowo rosyjskie rozwiązanie na bezdroża: 30-tonowa gąsienicowa amfibia napędzana 800-konnym silnikiem zdolnym odpalić nawet przy -50 stopniach, w który można wlać cokolwiek. Został skonstruowany na potrzeby wojska w trzech wariantach o różnej pojemności i wielkości: DT-10, 20 i 30. Vityaz już w fazie prototypu spełniał z nawiązką wszystkie wymagania i jest do dziś uważany za jeden z najskuteczniejszych pojazdów lądowych, dla którego nie jest przeszkodą błoto, rzeka, czy środek lasu.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kFFqbVT5UzU[/youtube]
Model miał być prosty, możliwie mały, jak najbardziej pancerny, i nie zakopać się w głębokim śniegu. Z małym to może nie do końca wyszło, ale reszta założeń jest spełniona. Oba kadłuby siedzą na takim samym podwoziu z wszystkimi kołami jezdnymi zawieszonymi na amorach - tylne podwozie jest o jedną parę kół dłuższe. Wszystkie istotne elementy podwozia takie jak amory i silniki są zamknięte wewnątrz kadłuba, natomiast redukcja napędu znajduje się wewnątrz gąsienic, co pozwala łatwo i szybko zmienić ją w razie potrzeby. W każdym kadłubie siedzi jeden moduł RC, oba nastawione na ten sam kanał. Przedni kadłub mieści trochę świateł i baterię 8878 je zasilającą. Tylny kadłub mieści drugą baterię 8878 i światła, oraz silnik L podłączony do modułu RC, kontrolujący siłownik zmieniający nachylenie przegubu łączącego kadłuby. Funkcja nachylania przegubu, muszę powiedzieć, w praktyce okazała się mało potrzebna. Oprócz tego w tylnym kadłubie mieści się jeszcze silnik Medium odpowiedzialny za skręcanie, zasilany z baterii 8878 przez switch, który kontrolowany jest wyjściem sterującym modułu RC.
Model był od początku budowany z myślą o głębokim śniegu, stąd minimum detali które mogłyby odpaść, i prześwit powiększony conajmniej dwukrotnie w porównaniu z oryginałem. Podwozia są tak wzmocnione że można nimi spokojnie kogoś zatłuc. Przegub centralny daje się łatwo rozłączyć, a kadłuby są tak mocne że można je spokojnie stawiać jeden na drugim (inaczej miałbym problem żeby się z tym zapakować na wycieczkę).
Nie lubię chwalić własnych modeli, ale Vityaz w śniegu okazał się praktycznie nie do zatrzymania. Pruł przez kopny śnieg, nierówności, wzniesienia bez żadnego wysiłku, zwalniał tylko na podjazdach w kopnym śniegu. Spędziłem z nim na zewnątrz dobre pół godziny w temperaturze poniżej -10 i nie widać było żadnych problemów z wydajnością czy mrozem - czego nie mogę powiedzieć o kamerze, która zaczęła mi trochę zamarzać :)
Ogólnie, myślę że model bliski duchem oryginałowi.
Galeria
Kilka fot:
I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RrVMq1LckBw[/youtube]