[MOC] Oficjalnie: najwyższy na świecie żuraw z klocków LEGO
: 2020-09-14, 14:32
Z klocków LEGO da się zbudować wszystko. Model dźwigu z klocków wysokością przekraczający 10 metrów nie powinien stanowić problemu. I jak się okazuje nie stanowi.
Zaczęło się już 5 lat wcześniej kiedy to powstał model dużego żurawia gąsienicowego, który do chwili obecnej jak wynika ze wzmianki na liście rekordów recordholders.org jest najwyższym żurawiem gąsienicowym na świecie.
Edit: recordholders.org uaktualnilo wlasnie statystyki i mój nowy dźwig jest aktualnie najwyższym skonstruowanym modelem dźwigu z LEGO:
http://www.recordholders.org/en/list/lego.html
Doświadczenie zebrane podczas budowy tamtego modelu zostało wykorzystane w czasie budowy kolejnego, większego i znacznie wyższego modelu dźwigu. Cel budowy tym razem znalazł się na wysokości minimum 10 metrów co w przypadku powodzenia uczyniłoby tę konstrukcję kolejnym prawdopodobnie najwyższym na świecie tego rodzaju modelem.
Budowa trwała z przerwami około dwóch lat z dużą ilością przeróbek po drodze zwłaszcza w obrębie nawijarek i konstrukcji ramienia głównego.
Żuraw jest wykonany w całości z klocków lego. Wyjątkiem jest linka i obciążenie w obrębie przeciwwag.
Usprawnienia, które trzeba było wprowadzić w porównaniu z poprzednium siedmiometrowym modelem to przede wszystkim zmniejszenie giętkości konstrukcji ramienia głównego, zwiększenie możliwości nawijarek unoszących sekcję dolną i górną i zwiększenie obciążenia w obrębie przeciwwag.
Do transportu dźwig został rozłożony na 13 elementów, niektóre ponad dwumetrowej długości:
Jeśli chodzi o przeciwwagi, obciążenie w porównaniu z poprzednim modelem zwiększyłem do 35kg.
Przeciwwagi znajdują się na podwoziu gąsienicowym, które umożliwia obrót modelu.
A tutaj nowa wzmocniona konstrukcja ramienia głównego, w czasie testów w ciasnych warunkach mieszkaniowych:
i już we właściwych polowych:
Sekcja dolna ramienia głównego posiada długość niecałe 5m co w połączeniu z wysokością zamontowania jej w dźwigu sprawia, że sama dolna sekcja osiąga wysokość ponad 5m.
Ciąg dalszy budowy objął montaż górnej sekcji ramienia o długości nieco powyżej 5m. Nawijarka prostująca ramię szczęśliwie poradziła sobie z obciążeniem i po kilku minutach podnoszenia można było zobaczyć efekt końcowy:
Trochę danych technicznych:
Wysokość maksymalna głównego ramienia: 10m
Wysokość ramienia tylnego: 1.8m
Obciążenie w obrębie przeciwwag na podwoziu gąsienicowym: 35kg
Masa żurawia nie licząc przeciwwag: około 24kg
Napęd nawijarki podnoszącej ramię: 2x XL redukcja 24:1
Napęd nawijarki prostującej górną sekcję ramienia: 2x XL redukcja 24:1
Napęd nawijarki haka: 1x XL redukcja 5:1
Napęd platformy pod przeciwwagami: 2x XL redukcja 64:1
Zaczęło się już 5 lat wcześniej kiedy to powstał model dużego żurawia gąsienicowego, który do chwili obecnej jak wynika ze wzmianki na liście rekordów recordholders.org jest najwyższym żurawiem gąsienicowym na świecie.
Edit: recordholders.org uaktualnilo wlasnie statystyki i mój nowy dźwig jest aktualnie najwyższym skonstruowanym modelem dźwigu z LEGO:
http://www.recordholders.org/en/list/lego.html
Doświadczenie zebrane podczas budowy tamtego modelu zostało wykorzystane w czasie budowy kolejnego, większego i znacznie wyższego modelu dźwigu. Cel budowy tym razem znalazł się na wysokości minimum 10 metrów co w przypadku powodzenia uczyniłoby tę konstrukcję kolejnym prawdopodobnie najwyższym na świecie tego rodzaju modelem.
Budowa trwała z przerwami około dwóch lat z dużą ilością przeróbek po drodze zwłaszcza w obrębie nawijarek i konstrukcji ramienia głównego.
Żuraw jest wykonany w całości z klocków lego. Wyjątkiem jest linka i obciążenie w obrębie przeciwwag.
Usprawnienia, które trzeba było wprowadzić w porównaniu z poprzednium siedmiometrowym modelem to przede wszystkim zmniejszenie giętkości konstrukcji ramienia głównego, zwiększenie możliwości nawijarek unoszących sekcję dolną i górną i zwiększenie obciążenia w obrębie przeciwwag.
Do transportu dźwig został rozłożony na 13 elementów, niektóre ponad dwumetrowej długości:
Jeśli chodzi o przeciwwagi, obciążenie w porównaniu z poprzednim modelem zwiększyłem do 35kg.
Przeciwwagi znajdują się na podwoziu gąsienicowym, które umożliwia obrót modelu.
A tutaj nowa wzmocniona konstrukcja ramienia głównego, w czasie testów w ciasnych warunkach mieszkaniowych:
i już we właściwych polowych:
Sekcja dolna ramienia głównego posiada długość niecałe 5m co w połączeniu z wysokością zamontowania jej w dźwigu sprawia, że sama dolna sekcja osiąga wysokość ponad 5m.
Ciąg dalszy budowy objął montaż górnej sekcji ramienia o długości nieco powyżej 5m. Nawijarka prostująca ramię szczęśliwie poradziła sobie z obciążeniem i po kilku minutach podnoszenia można było zobaczyć efekt końcowy:
Trochę danych technicznych:
Wysokość maksymalna głównego ramienia: 10m
Wysokość ramienia tylnego: 1.8m
Obciążenie w obrębie przeciwwag na podwoziu gąsienicowym: 35kg
Masa żurawia nie licząc przeciwwag: około 24kg
Napęd nawijarki podnoszącej ramię: 2x XL redukcja 24:1
Napęd nawijarki prostującej górną sekcję ramienia: 2x XL redukcja 24:1
Napęd nawijarki haka: 1x XL redukcja 5:1
Napęd platformy pod przeciwwagami: 2x XL redukcja 64:1