[MOC] Telehandler
: 2007-07-28, 12:16
Ostatnio wpadł mi w oko zestaw 8283 - ładny, ale technicznie raczej fatalny. Miałem do wyboru - kupić go, albo zbudować własną wersję. Smyk mnie za to zabije, ale oto:
Telehandler
Dane techniczne:
Masa: 895g
Wymiary: 58 studów (z ramieniem) x 22s x 17s
Napęd: tylna oś silnikiem 47154
Silniki: 1x47154 do napędu, 1x71427 do skręcania, 1xRC do podnoszenia bomu, 1x71427 do wysuwania bomu
Pneumatyka: 1 duży siłownik do przechylania wideł, 1 mały siłownik do opuszczania podpór, airtank wyprowadzony na zewnątrz
Starałem się wzorować na wyglądzie telehandlerów Caterpillara, których dobrym przykładem jest model TH330B o nośności 3,6 tony. Po lewej on, po prawej mój model (oczywiście MT to nie jest ):
Model jeździ, skręca, podnosi i wysuwa bom, opuszcza widły, a z przodu ma opuszczane podpory zdolne z niewielką pomocą oderwać przednie koła od ziemi:
Zdecydowałem się podnosić bom silnikiem, nie pneumatyką, dla większej precyzji i dla osadzenia ramienia możliwie nisko na podwoziu, co jest charakterystyczne dla Caterpillarów. Zwracam uwagę na sposób zamontowania silnika RC który podnosi ramię: nie tylko służy on za przeciwwagę, ale jeszcze wyprowadza przewody pneumatyczne:
Ramię podnosi się nieco za szybko i ma poważny problem z uniesieniem palety ważącej 35g. Większa redukcja przełożenia (na którą zabrakło miejsca) rozwiązałaby pewnie problem, ale zmielone w trakcie prac nad ramieniem dwie zębatki z8, nadłamana z24 i skręcony axel 8 przekonują mnie że pneumatyka lepiej sobie radzi z takimi zadaniami.
Również z braku miejsca model nie ma zawieszenia a przednie podpory obsługuje tylko jeden mały siłownik. Konstrukcja jest naprawdę zagęszczona - mieści łącznie 4 silniki, a mimo to z wyjątkiem tyłu gdzie osadzone jest ramię nigdzie nie przekracza 5 studów wysokości - takie spłaszczenie było zgodne z oryginałem i konieczne żeby ramię dało się opuścić do poziomu.
Problematyczne jest także rozsuwanie ramienia - działa, ale okazyjnie przeskakują zębatki, w dodatku musiałem użyć kabla który czasem kontaktuje, czasem nie. Za to kierownica w kabinie jest w pełni funkcjonalna.
I jeszcze porównanie z zestawem 8283:
Z góry dziękuję za komentarze. Smyku, już wracam do trialówki Z braku czegoś lepszego może zgłoszę telehandlera na MOC miesiąca, żeby przynajmniej Technic był jakoś reprezentowany
Nasza galeria | Galeria na BS
Film pokazujący funkcje modelu:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=0vz-zeGwS6M[/youtube]
Kilka zdjęć na zachętę:
[img]http://www.00453005_0000002.pl/forum/images/photos/5313894a465fe169ca8c3.jpg[/img]
Telehandler
Dane techniczne:
Masa: 895g
Wymiary: 58 studów (z ramieniem) x 22s x 17s
Napęd: tylna oś silnikiem 47154
Silniki: 1x47154 do napędu, 1x71427 do skręcania, 1xRC do podnoszenia bomu, 1x71427 do wysuwania bomu
Pneumatyka: 1 duży siłownik do przechylania wideł, 1 mały siłownik do opuszczania podpór, airtank wyprowadzony na zewnątrz
Starałem się wzorować na wyglądzie telehandlerów Caterpillara, których dobrym przykładem jest model TH330B o nośności 3,6 tony. Po lewej on, po prawej mój model (oczywiście MT to nie jest ):
Model jeździ, skręca, podnosi i wysuwa bom, opuszcza widły, a z przodu ma opuszczane podpory zdolne z niewielką pomocą oderwać przednie koła od ziemi:
Zdecydowałem się podnosić bom silnikiem, nie pneumatyką, dla większej precyzji i dla osadzenia ramienia możliwie nisko na podwoziu, co jest charakterystyczne dla Caterpillarów. Zwracam uwagę na sposób zamontowania silnika RC który podnosi ramię: nie tylko służy on za przeciwwagę, ale jeszcze wyprowadza przewody pneumatyczne:
Ramię podnosi się nieco za szybko i ma poważny problem z uniesieniem palety ważącej 35g. Większa redukcja przełożenia (na którą zabrakło miejsca) rozwiązałaby pewnie problem, ale zmielone w trakcie prac nad ramieniem dwie zębatki z8, nadłamana z24 i skręcony axel 8 przekonują mnie że pneumatyka lepiej sobie radzi z takimi zadaniami.
Również z braku miejsca model nie ma zawieszenia a przednie podpory obsługuje tylko jeden mały siłownik. Konstrukcja jest naprawdę zagęszczona - mieści łącznie 4 silniki, a mimo to z wyjątkiem tyłu gdzie osadzone jest ramię nigdzie nie przekracza 5 studów wysokości - takie spłaszczenie było zgodne z oryginałem i konieczne żeby ramię dało się opuścić do poziomu.
Problematyczne jest także rozsuwanie ramienia - działa, ale okazyjnie przeskakują zębatki, w dodatku musiałem użyć kabla który czasem kontaktuje, czasem nie. Za to kierownica w kabinie jest w pełni funkcjonalna.
I jeszcze porównanie z zestawem 8283:
Z góry dziękuję za komentarze. Smyku, już wracam do trialówki Z braku czegoś lepszego może zgłoszę telehandlera na MOC miesiąca, żeby przynajmniej Technic był jakoś reprezentowany
Nasza galeria | Galeria na BS
Film pokazujący funkcje modelu:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=0vz-zeGwS6M[/youtube]
Kilka zdjęć na zachętę:
[img]http://www.00453005_0000002.pl/forum/images/photos/5313894a465fe169ca8c3.jpg[/img]