[MOC] 8 Wheeler
: 2007-09-12, 07:21
Wpadły mi ostatnio w oko śliczne wywrotki 8x4 Scanii, a poza tym miałem ochotę zbudować coś w miarę prostego żeby przetestować jakie warunki konstrukcyjne zapewnia mi nowe mieszkanie
8 Wheeler
Dane techniczne:
Waga: 1.88 kg
Wymiary: dł. 61s, szer. 20s, wys. 25s
Zawieszenie: pełne kolebkowe z amortyzatorami na osi 3 i 4
Napęd: 1 silnik RC na trzecią i czwartą oś
Skręcanie: 1 silnik 71427 osią pierwszą i drugą z różnym promieniem skrętu dla uzyskania zbieżności osi
Pneumatyka: 2 duże cylindry podnoszące pakę z wbudowanym kompresorem napędzanym silnikiem 47154 i pompką ręczną do cięższych ładunków
Inne: otwierane drzwi, działająca kierownica
Wywrotka wyszła większa i cięższa niż przewidywałem - napędzający ją silnik RC potrzebuje świeżutkich baterii żeby dawać sobie radę. Dla fanów MT pewnie słabo przypomina to ciężarówkę ale muszę się pochwalić że bardzo starannie pilnowałem ogólnych proporcji pojazdu. Tak wygląda model Scanii który był moją główną inspiracją:
Zachowałem z niego rozstaw osi (między osiami 1 i 2 większy niż między osiami 3 i 4, a między osiami 2 i 3 szerokości dodatkowej osi) i proporcje nadwozia (paka nad trzema osiami, kabina częściowo ale nie do końca nad pierwszą). Natomiast z racji dużego skoku zawieszenia nadwozie zaczyna się dość wysoko.
Układ napędowy jest prosty, zwarty i bardzo wytrzymały. Silnik RC przez ślimaki napędza dwie identyczne kolebki, pomiędzy którymi zmieściły się amortyzatory zapewniające stabilność całego pojazdu. Przeniesienie napędu w kolebkach odbywa się po przeciwnych stronach, tak żeby wał napędowy nie przechylał podwozia.
Układ skrętny to znów dwa identyczne mosty kolebkowe, będące nieco mniejszą, lżejszą i sztywniejszą wersją mostu jaki zastosowałem w swoim pamiętnym dźwigu 6x4x2 Tak wygląda konstrukcja jednego mostu - niebieski to oś po której się wacha, ciemnoszary to struktura nośna (nie zaznaczałem gdzie są w niej piny, bo to chyba oczywiste), jasnoszary to części ruchome, a czerwonym kolorem zaznaczyłem maglownicę. Mimo tak prostej budowy most jest bardzo wytrzymały.
Zbieżność osi wyznaczyłem metodą Jennifer Clark, która ma na koncie ciężarówkę o identycznym układzie jezdnym:
Żeby wszystko pomieścić, musiałem zmieścić mechanizm przekazywania skrętu pomiędzy mostami obróconymi do siebie tą samą stroną. Oznacza to, że trzeba było nie tylko skręcać nimi z różnym przełożeniem, ale i w różnych kierunkach. Rozwiązałem to w ten sposób: zielony kolor to zębatka przenosząca skręt z silnika 71427, przezroczysty pomarańczowy to struktura mostów, w środku widać jak przeniesiony jest skręt:
Tak powstałe zawieszenie jest wytrzymałe, w miarę nieduże i daje bardzo dobry promień skrętu oraz doskonały skok, z pewnością grubo przesadzony jak na ten typ ciężarówki:
Między przednim a tylnym zawieszeniem zmieścił się jeszcze mały kompresor z silnikiem 47154. Ponieważ kompresor nie wyrabia się z cięższymi ładunkami, dodałem do niego pompkę ręczną z tyłu kabiny. Podniesienie nią paki nie stanowi problemu, mimo że paka jest naprawdę duża i dość ciężka - ma powierzchnię 18x38 przy dnie i pochłonęła morze czarnych płytek.
Działająca kierownica to już poniekąd tradycja firmy do tego dochodzą otwierane drzwi. Mam nadzieję że pomimo prostoty wywrotka nie zostanie zgnojona - zbudowałem ją głównie dla przyjemności i jak zawsze sprawdzenia pewnych rozwiązań. Smyku, mój Kamaz przeżył jej budowę bez szkód i na pewno będzie jeździł na najbliższej edycji GP
Będę wdzięczny za komentarze, to mój pierwszy nowy MOC od pewnego czasu.
Galeria
Zdjęcia na zachętę:
8 Wheeler
Dane techniczne:
Waga: 1.88 kg
Wymiary: dł. 61s, szer. 20s, wys. 25s
Zawieszenie: pełne kolebkowe z amortyzatorami na osi 3 i 4
Napęd: 1 silnik RC na trzecią i czwartą oś
Skręcanie: 1 silnik 71427 osią pierwszą i drugą z różnym promieniem skrętu dla uzyskania zbieżności osi
Pneumatyka: 2 duże cylindry podnoszące pakę z wbudowanym kompresorem napędzanym silnikiem 47154 i pompką ręczną do cięższych ładunków
Inne: otwierane drzwi, działająca kierownica
Wywrotka wyszła większa i cięższa niż przewidywałem - napędzający ją silnik RC potrzebuje świeżutkich baterii żeby dawać sobie radę. Dla fanów MT pewnie słabo przypomina to ciężarówkę ale muszę się pochwalić że bardzo starannie pilnowałem ogólnych proporcji pojazdu. Tak wygląda model Scanii który był moją główną inspiracją:
Zachowałem z niego rozstaw osi (między osiami 1 i 2 większy niż między osiami 3 i 4, a między osiami 2 i 3 szerokości dodatkowej osi) i proporcje nadwozia (paka nad trzema osiami, kabina częściowo ale nie do końca nad pierwszą). Natomiast z racji dużego skoku zawieszenia nadwozie zaczyna się dość wysoko.
Układ napędowy jest prosty, zwarty i bardzo wytrzymały. Silnik RC przez ślimaki napędza dwie identyczne kolebki, pomiędzy którymi zmieściły się amortyzatory zapewniające stabilność całego pojazdu. Przeniesienie napędu w kolebkach odbywa się po przeciwnych stronach, tak żeby wał napędowy nie przechylał podwozia.
Układ skrętny to znów dwa identyczne mosty kolebkowe, będące nieco mniejszą, lżejszą i sztywniejszą wersją mostu jaki zastosowałem w swoim pamiętnym dźwigu 6x4x2 Tak wygląda konstrukcja jednego mostu - niebieski to oś po której się wacha, ciemnoszary to struktura nośna (nie zaznaczałem gdzie są w niej piny, bo to chyba oczywiste), jasnoszary to części ruchome, a czerwonym kolorem zaznaczyłem maglownicę. Mimo tak prostej budowy most jest bardzo wytrzymały.
Zbieżność osi wyznaczyłem metodą Jennifer Clark, która ma na koncie ciężarówkę o identycznym układzie jezdnym:
Żeby wszystko pomieścić, musiałem zmieścić mechanizm przekazywania skrętu pomiędzy mostami obróconymi do siebie tą samą stroną. Oznacza to, że trzeba było nie tylko skręcać nimi z różnym przełożeniem, ale i w różnych kierunkach. Rozwiązałem to w ten sposób: zielony kolor to zębatka przenosząca skręt z silnika 71427, przezroczysty pomarańczowy to struktura mostów, w środku widać jak przeniesiony jest skręt:
Tak powstałe zawieszenie jest wytrzymałe, w miarę nieduże i daje bardzo dobry promień skrętu oraz doskonały skok, z pewnością grubo przesadzony jak na ten typ ciężarówki:
Między przednim a tylnym zawieszeniem zmieścił się jeszcze mały kompresor z silnikiem 47154. Ponieważ kompresor nie wyrabia się z cięższymi ładunkami, dodałem do niego pompkę ręczną z tyłu kabiny. Podniesienie nią paki nie stanowi problemu, mimo że paka jest naprawdę duża i dość ciężka - ma powierzchnię 18x38 przy dnie i pochłonęła morze czarnych płytek.
Działająca kierownica to już poniekąd tradycja firmy do tego dochodzą otwierane drzwi. Mam nadzieję że pomimo prostoty wywrotka nie zostanie zgnojona - zbudowałem ją głównie dla przyjemności i jak zawsze sprawdzenia pewnych rozwiązań. Smyku, mój Kamaz przeżył jej budowę bez szkód i na pewno będzie jeździł na najbliższej edycji GP
Będę wdzięczny za komentarze, to mój pierwszy nowy MOC od pewnego czasu.
Galeria
Zdjęcia na zachętę: