Strona 1 z 2

[MOC] 8 Wheeler

: 2007-09-12, 07:21
autor: Sariel
Wpadły mi ostatnio w oko śliczne wywrotki 8x4 Scanii, a poza tym miałem ochotę zbudować coś w miarę prostego żeby przetestować jakie warunki konstrukcyjne zapewnia mi nowe mieszkanie ;)

8 Wheeler

Obrazek

Dane techniczne:
Waga: 1.88 kg
Wymiary: dł. 61s, szer. 20s, wys. 25s
Zawieszenie: pełne kolebkowe z amortyzatorami na osi 3 i 4
Napęd: 1 silnik RC na trzecią i czwartą oś
Skręcanie: 1 silnik 71427 osią pierwszą i drugą z różnym promieniem skrętu dla uzyskania zbieżności osi
Pneumatyka: 2 duże cylindry podnoszące pakę z wbudowanym kompresorem napędzanym silnikiem 47154 i pompką ręczną do cięższych ładunków
Inne: otwierane drzwi, działająca kierownica

Wywrotka wyszła większa i cięższa niż przewidywałem - napędzający ją silnik RC potrzebuje świeżutkich baterii żeby dawać sobie radę. Dla fanów MT pewnie słabo przypomina to ciężarówkę ;) ale muszę się pochwalić że bardzo starannie pilnowałem ogólnych proporcji pojazdu. Tak wygląda model Scanii który był moją główną inspiracją:

Obrazek

Zachowałem z niego rozstaw osi (między osiami 1 i 2 większy niż między osiami 3 i 4, a między osiami 2 i 3 szerokości dodatkowej osi) i proporcje nadwozia (paka nad trzema osiami, kabina częściowo ale nie do końca nad pierwszą). Natomiast z racji dużego skoku zawieszenia nadwozie zaczyna się dość wysoko.
Układ napędowy jest prosty, zwarty i bardzo wytrzymały. Silnik RC przez ślimaki napędza dwie identyczne kolebki, pomiędzy którymi zmieściły się amortyzatory zapewniające stabilność całego pojazdu. Przeniesienie napędu w kolebkach odbywa się po przeciwnych stronach, tak żeby wał napędowy nie przechylał podwozia.

Obrazek

Układ skrętny to znów dwa identyczne mosty kolebkowe, będące nieco mniejszą, lżejszą i sztywniejszą wersją mostu jaki zastosowałem w swoim pamiętnym dźwigu 6x4x2 :) Tak wygląda konstrukcja jednego mostu - niebieski to oś po której się wacha, ciemnoszary to struktura nośna (nie zaznaczałem gdzie są w niej piny, bo to chyba oczywiste), jasnoszary to części ruchome, a czerwonym kolorem zaznaczyłem maglownicę. Mimo tak prostej budowy most jest bardzo wytrzymały.

Obrazek

Zbieżność osi wyznaczyłem metodą Jennifer Clark, która ma na koncie ciężarówkę o identycznym układzie jezdnym:

Obrazek

Żeby wszystko pomieścić, musiałem zmieścić mechanizm przekazywania skrętu pomiędzy mostami obróconymi do siebie tą samą stroną. Oznacza to, że trzeba było nie tylko skręcać nimi z różnym przełożeniem, ale i w różnych kierunkach. Rozwiązałem to w ten sposób: zielony kolor to zębatka przenosząca skręt z silnika 71427, przezroczysty pomarańczowy to struktura mostów, w środku widać jak przeniesiony jest skręt:

Obrazek

Tak powstałe zawieszenie jest wytrzymałe, w miarę nieduże i daje bardzo dobry promień skrętu oraz doskonały skok, z pewnością grubo przesadzony jak na ten typ ciężarówki:

Obrazek

Między przednim a tylnym zawieszeniem zmieścił się jeszcze mały kompresor z silnikiem 47154. Ponieważ kompresor nie wyrabia się z cięższymi ładunkami, dodałem do niego pompkę ręczną z tyłu kabiny. Podniesienie nią paki nie stanowi problemu, mimo że paka jest naprawdę duża i dość ciężka - ma powierzchnię 18x38 przy dnie i pochłonęła morze czarnych płytek.

Obrazek

Działająca kierownica to już poniekąd tradycja firmy ;) do tego dochodzą otwierane drzwi. Mam nadzieję że pomimo prostoty wywrotka nie zostanie zgnojona - zbudowałem ją głównie dla przyjemności i jak zawsze sprawdzenia pewnych rozwiązań. Smyku, mój Kamaz przeżył jej budowę bez szkód i na pewno będzie jeździł na najbliższej edycji GP :)
Będę wdzięczny za komentarze, to mój pierwszy nowy MOC od pewnego czasu.

Galeria

Zdjęcia na zachętę:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

: 2007-09-12, 07:41
autor: Żbik
"No ładne cacko!" ;)

Podoba mi się Twoja praca. Lekko Technic'owo pokraczny ale jest w nim też coś co nadaje mu ogłady :) Zarzuć filmy z jazdy po tych przeszkodach i z wysypywania paki, proszę.

Te wywrotki Scani bardzo mi się podobają i może kiedyś także spróbuję taką zbudować, tyle że 8x8.

: 2007-09-12, 09:48
autor: Emilus
Ciekawa i fajna... Muszę chyba wystartować z konstrukcjami z liftarmów :-)

Kiedyś budowannie było prostsze, mniej części i w ogóle............;-)

: 2007-09-12, 10:02
autor: adie
Dobra, jest fajnie zaprojektowana od strony techniczno-merytorycznej z zachowaniem proporcji ale coś mnie tak trochę razi. Może to dziwne połączenie MT z Technicsem. Mówiąc wprost wygląda trochę jak modernized star 266. Ale to zależy bo to opinia estety jest.

: 2007-09-12, 10:27
autor: Duke
Proste ale skuteczne, wygląda dobrze, sporo funcji. Wszystko ładnie upchnięte. Nawet zawieszenie jest. Jakbyś jeszcze dał napęd na przednich osiach to byłaby full wypas:)
Czy ten układ zawieszenia jaki zostosowałeś na przednich osiach ma tę wadę, że podczas wahania się mostów zmienia się kąt skręcenia zwrotnic kół?

: 2007-09-12, 11:26
autor: Sariel
Duke pisze:Czy ten układ zawieszenia jaki zostosowałeś na przednich osiach ma tę wadę, że podczas wahania się mostów zmienia się kąt skręcenia zwrotnic kół?
Jest taki efekt, zależny od przełożenia zębatek w środku mostów, ale jest on praktycznie niezauważalny. Tam gdzie zębatki przed maglownicą mają przełożenie 1:1 koła skręcają się o taki kąt o jaki waha się most, a tam gdzie przełożenie wynosi 5:3 o jego 2/3 - więc są to wartości rzędu kilku-kilkunastu stopni.

: 2007-09-12, 11:28
autor: smyk
Świetna ciężarówka, wspaniała paka, kompaktowe rozwiązania techniczne, zachowane proporcje. Tylko kabina obrzydliwa. Poza nią wszystko super.

Bardzo się cieszę, że już budujesz w nowym mieszkaniu :) Kabina do Kamaza gotowa? Bo dwa razy tym samym prototypem nie puszczę :mrgreen:

: 2007-09-12, 11:38
autor: Sariel
Kamaza przebudowałem od zera, kabina jeszcze powstaje. Z poprzedniego prototypu zostały tylko koła :P

: 2007-09-12, 14:35
autor: tonsilos
No niezły wozik. Bardzo interesuje mnie podwozie. Jeśli będziesz rozbirą to zrób parę fotek samemu podwoziu oki??? szczególnie z przodu. Widać nowe mieszkanie dobrze na ciebie działa i się rozwijasz hehe.
Pozdrawiam

: 2007-09-12, 14:37
autor: Sariel
tonsilos pisze:Bardzo interesuje mnie podwozie. Jeśli będziesz rozbirą to zrób parę fotek samemu podwoziu oki???
Zrobiłem fotki od spodu i pokazałem w opisie dokładne schematy mostów, myślałem że to wystarczy.

: 2007-09-12, 15:47
autor: Bricksley
Podoba mi się zawieszenie, niby proste a tyle możliwości, chętnie zobaczę je w akcji. Co do siłowników to wydaje mi się, że lepiej byłoby gdyby były zamontowane tak jak w 8421 czyli w rzędzie. A nad wyglądem jeszcze popracuj :)

: 2007-09-12, 18:33
autor: MATIIX
Bardzo fajna wywrotka ale umieszczenie siłowników mi się nie podoba, w tej pozycji muszą pokonać największe obciążenie. Powinno być tak jak poniżej:
Obrazek

: 2007-09-12, 18:57
autor: tonsilos
Sariel pisze:
tonsilos pisze:Bardzo interesuje mnie podwozie. Jeśli będziesz rozbirą to zrób parę fotek samemu podwoziu oki???
Zrobiłem fotki od spodu i pokazałem w opisie dokładne schematy mostów, myślałem że to wystarczy.
Jako początkujący chciałbym widzieć wszystko od dołu i od góry. Sczematy to nie wszystko. dopieor się przyuczam i chciałbym poznać tą maszynę z każdej możliwej strony

: 2007-09-12, 19:46
autor: Żbik
MATIIX pisze:Powinno być tak jak poniżej
A czy kolega widział kiedyś siłowniki Lego?? Teleskopowych jeszcze nie produkują ;)

: 2007-09-12, 20:50
autor: V1
Wygląda na porządny technic. Geometrycznie i mechanicznie świetna, opis i rysunki jakie zrobiłeś są zawodowe.
Z bliska nie podoba mi się kabina, w szczególności dach. Jest zbyt topornie wyciosana, na dachu jest bałagan. Mógłbyś postarać się o drobiazgi, jak np. drabinka przy skrzyni ładunkowej, coś ciekawego na przedniej ścianie kabiny, czy zróżnicowanie obręczy kół.
Z oryginałem ma wprawdzie niewiele wspólnego, ale w niczym to nie przeszkadza.
Jeszcze raz napiszę - to solidny kawałek technica.
a czerwonym kolorem zaznaczyłem maglownicę.
Nie! Maglownica to listwa (często zębata) łącząca oba koła skrętne - tutaj akurat bezzębna - ta, którą ten czerwony element przesuwa!