Po kilku miesiącach budowy, a konkretnie po 4 czas zaprezentować moje najnowsze cacko:
E-CRANE 2000-series model 17359
Jak już wielu z Was wie, we wrześniu 2015 założyłem temat [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=26070]WIP[/URL], w którym to temacie opisałem dlaczego mój wybór padł tym razem na tą a nie inną maszynę. Również w tamtym temacie zostały opisane wszystkie funkcje od strony "technicznej" oraz ich ewolucja.
W tym wątku pozostaje mi więc zaprezentować gotowy model wraz z jego funkcjami w ostatecznej formie.
DANE TECHNICZNE
- Waga: 9030 g
- Liczba elementów: ok. 6000
- Wymiary (w stanie spoczynku):
Wysokość: 75 cm
Długość: 98 cm
Szerokość: 33 cm
Tu inne spojrzenie na wysokość modelu:
Najwyższy punkt znajduje się tak wysoko jak ułożone na sobie: 8 x opona Power Puller, 12 x opona 94.3x38 i 3 x opona 94,8x44
A tu z kolei porównanie modelu z seryjnymi modelami LEGO 42042 i 42043:
Model zawiera:
- 3 x PF XL-motor
- 4 x PF L-motor
- 3 x PF M-motor
- 2 x PF Servo-motor
- 1 x PF Light
- 1 x PF Switch
- 2 x PF wire extension 20cm
- 4 x PF wire extension 50 cm
- 6 x PF Battery Box 8881 AA
- 1 x PF Battery Box 88000 AAA
- 4 x PF IR Receiver
- 4 x PF IR Remote Control
- 8 x Pneumatic cylinder V1
- 2 x Pneumatic valve V1
- 2 x Pneumatic pump (item no: 2797c02)
OPIS FUNKCJI
1) Ruchy wysięgnika
Ramię boom i stick - obsługiwane są przez 2 niezależne układy pneumatyczne.
Na każdy z układów składa się:
- 4 siłowniki pneumatyczne V1
- silnik XL napędzający pompkę pneumatyczną 2797c02
- Servo motor sterujący zaworem pneumatycznym V1
2) Obrót nadwozia
Nadwozie zabudowane jest na nowej obrotnicy z zestawu 42043.
Obrót realizowany jest przez silnik XL zredukowany w stosunku 1:120
3) Funkcje chwytaka
Chwytak zbudowany jest z 2 łyżek ładowarkowych 32020
Funkcje chwytak to obrót i otwieranie/zamykanie.
Za obie funkcje odpowiada po 1 silniku Medium, silniki zabudowane są w ramieniu stick.
Silnik dla funkcji obrotu zredukowany jest w stosunku 1:72, siłowniki mini LA odpowiedzialne za otwieranie/zamykanie podłączone są do silnika bez redukcji.
4) Podnoszenie kabiny
W modelu udało się również wbudować mechanizm podnoszenia kabiny. W mechanizmie nie ma siłownika, podnoszenie opiera się na przełożeniu ślimak/z24. Za tą funkcję odpowiada silnik M zredukowany w stosunku 1:72.
5) Jazda
Po kilku perypetiach udało się zbudować podwozie portalowe na gąsienicach.
W sumie za jazdę odpowiadają 4 silnik L - po 2 na gąsienicę. Prędkość silników zredukowana jest w stosunku 1:43
W przeciwwadze zabudowanych jest 6 szt. Battery Box'ów AA, z czego jeden odpowiada za zasilanie funkcji nadwozia.
W podwoziu umieszczony jest mały Battery Box AAA odpowiedzialny za funkcję jazdy.
Na ramieniu boom zostało również umieszczone oświetlenie robocze.
Sterowanie modelem odbywa się za pomocą "customowego" pilota:
Jak widać model zbudowany jest z bricków, starałem się wszystko estetycznie zabudować.
Dodatkowo, aby model wyglądał ładnie i w miarę realistycznie umieściłem na nim drabinki i galeryjki:
W tym miejscu po raz kolejny chciałbym podziękować Żbikowi za to, że już drugi raz poratował mnie sztywnymi, czarnymi wężykami z BOP7.
PODSUMOWANIE
Można by rzecz, iż model jest w pewnym sensie podsumowaniem moich "umiejętności", jeśli chodzi o tego typu konstrukcje.
Do tej pory spod mojej ręki wyszły następujące modele:
- Sennebogen 880EQ - equilibrum machine
- Sennebogen 835R Special - maszyna na podwoziu portalowym, gąsienicowym, pneumatyczny układ roboczy
- Sennebogen 6200 HMC - maszyna przeładunkowa z łyżką łupinową złożoną z 2 łyżek ładowarkkowch
- Sennebogen 825 elektro - maszyna przeładunkowa z łyżką łupinową
Prezentowany model jest wypadkową wszystkich tych MOC'y
Jeśli chodzi o działanie modelu jestem zadowolony w 95%. Niestety jak już pisałem w temacie WIP najsłabszą funkcją jest funkcja obrotu, gdyż działa skokowo i ciężko precyzyjnie sterować ładunkiem, w szczególności, gdy chwytak oddalony jest od osi obrotu o ok. 1 metr. Problem polega na tym, że początkowo w planach nie było podparcia nadwozia na rolkach, gdy jednak się na nie zdecydowałem rolki musiałem umieścić na obwodzie pylonu i przez to po rolkach "ślizga" się nierówna powierzchnia plate"ów stanowiących spód nadwozia.
Poza tym model jest w pełni bawialny i obsługa go sprawia mi dużą satysfakcję. Przy zabawie należy oczywiście pamiętać o ograniczeniach jakie niesie za sobą układ pneumatyczny tj. należy uważać przy opuszczaniu wysięgnika, dodatkowo przy wysypaniu większego ciężaru z chwytaka wysięgnik zachowuje się jak katapulta (FILM 1 6:28).
Z wyglądu również jestem zadowolony, chociaż wiem, że może w niektórych miejscach wyglądać dość surowo, ale przy szacowanej ostatecznej wadze modelu nie mogłem sobie pozwolić na zbytnie pieszczenie np. wysięgnika.
Model można również w krótkim czasie rozłożyć na główne komponenty:
"Rozbieralność" modelu głównie z myślą o łatwiejszym transporcie i prezentacji na wystawach.
Model w założeniu miał się pojawić w kwietniu na Pyrkonie, ale...
tak więc albo dorobię do niego jakąś fabułę albo zobaczymy się dopiero w Łodzi...- wszystkie eksponaty muszą być związane tematycznie z konwentem. czyli dotyczyć np. fantastyki, postapokalipsy, gier itp.
Model również pod wieloma względami jest "rekordzistą" w moim dotychczasowym dorobku:
- największa ilość silników (12 szt.)
- najcięższy model (9030 g)
- prawie cały modelu została zaprojektowana w MLcad'ie
- najbardziej gotówko-chłonny, chociaż w tym miejscu muszę wspomnieć o wsparciu z BOP, bez którego model byłby zdecydowanie bardziej koszto-chłonny lub nie powstałby w takiej postaci jak prezentowana
MULTIMEDIA
GALERIA BS
Galeria WIP
Galeria RENDERY MLcad
FILM 1 - prezentacja i opis modelu (długość 8:56)
FILM 2 - praca maszyny
Dziękuję za uwagę i zapraszam do komentowania